Haftalık Bağımsız Gazete 24 Mart 2019

Egzersiz ile gençleşin

Yaşlanma tüm canlıların yaşamında olduğu gibi insan yaşamında da şüphesiz kaçınılmazdır.

Egzersiz ile gençleşin

Yaşlanma tüm canlıların yaşamında olduğu gibi insan yaşamında da şüphesiz kaçınılmazdır. Vücudun tüm sistemlerinde devam eden bu süreç, kişinin genetik, fiziksel aktivite düzeyi, sağlığı ve çevresel durumlarını da içeren birçok faktörden etkilenmektedir.
Genetik faktörler değiştirilemez taşlardan oluşurken, yaşamımız fiziksel aktivite; iş ve uğraşılar, hobiler, ilgilenilen sporlar, yaşam şekli, fizik ve sosyal çevre ile sağlığımıza ait faktörlerden etkilenir. Son yıllarda tanımlanan sağlık ilişkili fiziksel aktivite değişikliklerinin genetik üzerine de etkili olabildiği tartışılmaktadır. Bu, daha önce yer alan bilgilerimizi ve genetik yazgımızı değiştiren ve çığır açan yeni bir yaklaşımdır. Bu da fiziksel aktivite ve yaşam tarzı değişiklikleri, genetik ve yıllarla birlikte kaçınılmaz olarak gelen yaşlanma sürecini yavaşlatabilir demektir. Kişinin yaşamında birçok değişiklikleri beraberinde getirirken kişiye özel iyilik halini ve yaşam kalitesini de arttırır. Tüm yaş gruplarında olduğu gibi bu durum yaşlı popülasyon için de geçerlidir ve gençlerde olduğu gibi yaşlı bireylerde de düzenli egzersizin çok sayıda yararı bulunmaktadır. 
Ana başlıklar olarak kalp ve damar sisteminde, ruh sağlığı üzerinde, kas iskelet sistemi sağlığı üzerinde etkileri yanında, vücut kompozisyonu ve metabolizma üzerine de kanıtlanmış birçok faydası bulunmaktadır. Egzersiz kas iskelet sisteminde, kas kütlesinde ve kuvvetinde artma, eklem-hareket açıklığında düzelme, dengeyi düzelterek düşmede azalma gibi faydalar sağlar. Kişinin bağımsızlığında artmaya ve fonksiyonel engelliğinin azalmasına yardımcı olur.
Egzersizin faydaları yanında bazı riskleri de bulunmaktadır. Tüm yaş gruplarında kişinin aşırı ve ani yüklenmelerle başlayan hızlı, kontrolsüz egzersiz programları sonrasında oluşabilecek yumuşak doku ve eklem yaralanmaları yanında düşük enerjili kırıklar olabilir. Dolayısıyla yapılacak egzersiz ne faydayı ortadan kaldıracak kadar az ne de egzersizin risklerini ortaya çıkaracak kadar fazla olmamalıdır.
Kişiye Özel Egzersiz; bilgilendirme, öneriler, değerlendirme ve organizasyon üçlüsünden oluşmalıdır. Egzersizin planlanması kişinin genel olarak değerlendirilmesi ile başlar. Uzman bir hekim tarafından önce iyi bir öykü ve fizik muayeneden geçmesi, kalp-damar risk faktörleri açısından taranması, belirti ve bulgularının değerlendirilip fiziksel limitlerinin belirlenmesi ve bu koşullara uygun egzersiz reçetesinin yazılması gerekir.
Egzersiz öncesi değerlendirmeler yapıldıktan sonra oluşturulacak egzersiz programının kişinin kişisel hedefleri, egzersiz özellikleri ve spesifik egzersiz gereksinimlerinin yanında yapılması gereken yaşam tarzı değişikliklerini de içermesi gerekir. Aynı zamanda egzersiz türüne yönelik, ısınma, egzersiz yoğunluğu, egzersiz tipi, süresi ve sıklığı bilgisini içermelidir. Kişinin kendi onayının desteğinde oluşturulmalı ve kapsamında, dayanıklılık egzersizleri, güçlendirme egzersizleri, eklem hareket açıklığı egzersizleri, esneklik egzersizleri, germe egzersizleri, denge koordinasyon egzersizleri, bütün bunların kombinasyonlarını içeren Pilates veya Yoga olmalıdır.
Kadıköy Belediyesi Gençlik Merkezi’nde yapılan ücretsiz Pilates ve Yoga derslerimiz de bizde bu prensipler doğrultusunda hareket ediyor ve üyelerimizle bu doğrultuda planlamalar yapıyoruz.
Hepinize sağlıklı ve güzel günler dilerim.
 
Nurcan BENGİN
(KGM Pilates Eğitmeni)
 

İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.