Haftalık Bağımsız Gazete 08 Aralık 2019

Fantastik filmlerin “fantastik” yaratımı

Kadıköy Sineması’nda seyirciyle buluşacak “1960-1970’li Yıllarda Türk Sinemasında Ses ve Görüntü Efekti Üretimi” belgeseli, fantastik filmlerin zorlu yaratım sürecine odaklanıyor

Fantastik filmlerin “fantastik” yaratımı
Erhan DEMİRTAŞ

Dünyayı Kurtaran Adam, Tarkan, Yılmayan Şeytan, Kilink Soy ve Öldür... Bu filmler, Türkiye sinemasının 1960’lı ve 70’li yıllarında üretilen eserlerinden bazıları. Kısıtlı imkânlarla yapılan bu filmlerin efektlerine, kostümlerine, ses kurgusuna bugünden bakıldığında çağın gerisinde oldukları çokça tartışıldı. Peki bu filmler hangi olanaklarla çekildi? Bilgisayar teknolojisinin olmadığı o yıllarda görsel efektler nasıl düzenlendi?

TARKAN’LA BAŞLAYAN MERAK

Yönetmenliğini Sinan Demirtaş’ın yaptığı 1960-1970’li Yıllarda Türk Sinemasında Ses ve Görüntü Efekti Üretimi adlı belgesel film, yönetmen ve oyuncular Yılmaz Atadeniz, Necip Sarıcı, Kunt Tulgar, Ertem Göreç, Sönmez Yıkılmaz, Levent Çakır, Hasan Yıldız, Turgut Köse ve Necdet Kökeç’e mikrofon uzatarak o yılların sinema yapım koşullarını masaya yatırıyor. Kadıköy Sineması’nda gösterime girecek olan belgeselin yönetmeni Sinan Demirtaş, sinemaya olan ilgisinin çocukluk yıllarına dayandığını belirtiyor. Tarkan serisiyle fantastik filmlere olan ilgisinin arttığını ifade eden Demirtaş, “O masalsı dünyayı keşfedince bu filmlerin perde arkasına ilgi duydum. Ve bu gizemli dünyayı belgelemek istedim.”diyor.

“GODZİLLA SELAHATTİN”

Demirtaş filmini bir buçuk yılda tamamlamış ama yönetmenlere ulaşması işin yorucu kısmı olmuş: “Hepsi farklı şehirlerde yaşıyordu. Hepsi de o dönemi  farklı düşüncelerle anlattı. Şimdi bazıları mesleklerine devam ederken, bazıları da evlerinde emekliliklerini sürdürüyor.”

Demirtaş, filminde o dönemin teknik koşullarının zor olduğunu ise  şu sözlerle anlatıyor: “Herkes zamanın koşullarına göre hareket etmek zorunda.  O dönemde yönetmenler tek kamera ve tek tripotla çalışmak zorundaymış. Günümüzde ise daha iyi film çekmek için bırakın kameraları dronelarla yarışılıyor. Bilgisayar başında ses ve görüntü efekti yaratabiliyorsunuz. O dönemin en güzel örneklerinden biri de ‘Godzilla’ lakaplı Selahattin Geçgel. Geçgel, sis makinesi ve en iyi fünye (kurşun efekti) yapan kişidir.”

Sinan Demirtaş’ın 83 dakikalık belgeseli, 10 Ekim  Perşembe günü saat 17.30’da Kadıköy Sineması’nda gösterilecek. Filmin önümüzdeki günlerde ise farklı salonlarda ve mekanlarda izleyiciyle buluşması planlanıyor.


İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.