Pamukova’dan Çorlu’ya değişen bir şey yok!

Sakarya Pamukova’da 41 kişinin hayatını yitirdiği tren kazasının üzerinden 14 yıl geçti. İhmaller zinciri olarak değerlendirilen kazadan bu yana demiryollarında değişen pek bir şey yok

26 Temmuz 2018 - 10:47

Sakarya’nın Pamukova ilçesinde yüksek hızlı tren kazasında 41 kişinin yaşamını yitirmesinin ardından tam 14 yıl geçti. 22 Temmuz 2004’te Ankara-İstanbul arası hızlandırılmış tren seferi sırasında meydana gelen facianın ihmaller zincirinin sonucu olarak ortaya çıktığı anlaşılmıştı. Pamukova kazasından sonra sonuncusu 8 Temmuz’da Çorlu’da olmak üzere üç büyük kaza daha yaşandı.  En güvenli ulaşım hatlarından biri olan demiryollarında yaşanan bu kazaların nedeni ne?  Haydarpaşa Dayanışması ve Kadıköy Kent Dayanışması demiryolu hatlarında yaşanan ihmallere dikkat çekmek için “Pamukova’dan Çorlu’ya tren kazaları” başlıklı bir forum düzenledi.

Haydarpaşa Garı’nda düzenlenen foruma, YTÜ Ulaştırma Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. İsmail Şahin, Yüksek Makine Mühendisi Zeki Şahin, Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS) İstanbul Başkanı Avukat Ersin Albuz konuşmacı olarak katıldı. Forumun  moderatörlüğünü Kadıköy Kent Dayanışmasından Üzeyir Uludağ yaptı. 

“GÜVENLİK GÖZ ARDI EDİLİYOR”

Forumun açılışında konuşan Üzeyir Uludağ tren kazalarının nedeninin siyasetçilerin aldığı yanlış kararlar olduğunu belirterek  “1945’den bu yana 14 tane tren kazası olmuş, 4 büyük kaza ise 2004-2018 yılları arasında oldu. Bunların kaza değil cinayet olduğunu düşünüyoruz” dedi.

Ersin Albuz da demiryolu ulaşım politikalarının insan odaklı olması gerektiğine dikkat çekerek, mevcut iktidarın insanı odağına alan bir politika izlemediğini söyledi. Tren kazalarının sebebinin bu bakış açısı olduğunun altını çizen Albuz, sorumluluğun alt düzeydeki çalışanlara yüklenmeye çalışıldığını ifade etti. 

Yıldız Teknik Üniversitesi Ulaştırma Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. İsmail Şahin ise demiryolculukla ilgili ilk öğrendiği ilkenin güvenlik olduğunu son yıllarda ise güvenliğin göz ardı edildiğini söyledi. İlk hızlı trenin 1964 yılında Japonya’da başladığını hatırlatan Şahin, “1964 yılından günümüze Japonya’nın ilk hızlı treni bu güne kadar hiç kaza yapmamıştır” dedi. Türkiye’deki kazaların yeterli hazırlıkların yapılmamasından kaynaklı olduğunu belirten Şahin, “Yeterli hazırlıklar yapılmadan buradan iyi bir şey çıkmayacaktır. Bunun adı kervanı yolda düzmektir, kervan yolda düzülür ama maliyeti çok yüksek olur. Pamukova’dan Çorlu’ya yaşadıklarımız bu hazırlıksızlıkların sonuçlarıdır” dedi.

“DOLGU MOLOZLARLA YAPILMIŞ”

 Çorlu tren faciasının ardından bir rapor hazırlamak üzere kazanın olduğu alana gittiğini söyleyen Şahin, raylardaki boşlukları doldurmak için yapılan dolgu işleminin inşaat artıklarından oluşan molozlarla yapıldığını ve bunun son derece tehlikeli olduğunu belirtti. Kuvvetli bir yağış olması durumunda moloz yığınlarının zemini tutmasının mümkün olmadığına dikkat çeken Şahin, menfezle ilgili ciddi bir çalışma yapılması gerektiği uyarısında bulundu.

TCDD Emekli Cer Başkontrolörü Makine Yüksek Mühendisi Zeki Şahin ise mevcut güzergahlarda hiçbir değişiklik yapılmadan yüksek hızlı trene geçildiğini ve altyapının mevcut duruma göre yenilenmediği takdirde bu kazaların devam edeceğini söyledi.


ARŞİV