Marmaray’daki arızanın sebepleri neler?

Eski Birleşik Taşımacılık Sendikası Genel sekreteri İshak Kocabıyık, “Rampa çıkışlarında kumlama sisteminin olmaması trenlerin kaymasına ve patinaj yapmasına neden olabilir” uyarısında bulundu

03 Temmuz 2019 - 10:21

Geçtiğimiz günlerde Marmaray, Suadiye ile Erenköy arasında kısa süreli arıza yaptı. Arıza uzun süre giderilmeyince yolcular trenden inerek raylar üzerinde yürüdü.

TCDD’DEN AÇIKLAMA

TCDD, arızanın teknik nedenlerine dair bilgileri paylaşmazken, şu açıklamayı yaptı: "Marmaray hattı Gebze-Halkalı arasında işlemekte olan 10029 sefer sayılı tren seti saat 10.35'te Suadiye İstasyonu çıkışında arızalanmıştır.  Arızaya müdahale sırasında yolcuların trenin imdat frenlerini çekmeleri nedeniyle tren seti kitlendiğinden arızanın giderilmesi mümkün olmamıştır. Trende bulunan yolcular, polis ve itfaiye desteğiyle tahliye edilerek Suadiye İstasyonu’na gelmeleri sağlanmıştır. Tahliye sırasında, bir yolcumuz kolunu çarparak tedaviye ihtiyaç duymayacak şekilde hafif şekilde yaralanmıştır. Olay nedeniyle tek hat işletmeciliği yapılan Marmaray hattında, arızalı tren setinin hattan çekilmesiyle birlikte saat 13.35'ten itibaren normal tren işletmeciliğine geçilmiştir."

“MARMARAY TAMAMLANMADI”

Peki Marmaray’ın çok sık arızalanmasının nedenleri neler? Eski Birleşik Taşımacılık Sendikası Genel sekreteri İshak Kocabıyık, Marmaray projesinin tam anlamıyla tamamlanmadığı görüşünde.

Demiryolu işletmeciliğinin özelleştirilmesinin ardından, demiryolu işletmeciliğinde kazalara davetiye çıkarıldığını söyleyen Kocabıyık, Erenköy’de yaşanan arızanın sebebini de şu şekilde açıkladı: “Nötr bölge elektrik akımının nötr olduğu bölge demektir. Yani nu noktalarda trenler elektrik enerjisine ihtiyaç duymadan giderler. Son yaşanan olumsuzluk Suadiye’de trenin 75 dakika çalışmamasıdır. Bu bölgelerde iniş ya da çıkış olmaması lazım. Ancak projenin başıbozuk takip edilmesi ve sahibinin belli olmaması nedeniyle Erenköy Suadiye arasındaki nötr bölge yolun çıkışlı kısmına yapılmış.”

KURTARMA ARAÇLARI YOK MU?

Bu tür olumsuzluklar için projede yer alan “kurtarma araçları” her nasılsa gelmemiştir. Yoksa bu araçların alımı “maliyet” gerekçesi le yapılmamış mıdır? sorusunu soran Kocabıyık şöyle devam etti: “Fay hattı üstüne oturan tüp geçidin son derece hassas hesaplarla yapılmış olması sadece mühendislik çalışmaları gereği değil aynı zamanda tüp geçidi kullanacak olan yurttaşlarımız için de hayati önem taşıyor. Tüp geçidin Sirkeci çıkışında oluşan kod farkının dolgu ile giderilip giderilmediği sorusunun doyurucu bir cevabı verilememiştir.

Marmaray hattında çalışan banliyö trenlerinin yağışlı havalarda elzem olan kumlama sistemi yok. Çünkü alımı sırasında tüp içinde çalışacağı varsayılmış, atmosfer şartlarında çalışacağı göz ardı edilmiş. Yağmurlu havalarda özellikle rampa çıkışlarında kumlama sisteminin olmaması trenlerin kaymasına ve patinaj yapmasına neden olabilir. “Bilim insanlarının, sendikaların, odaların uyarılarının dikkate alınması gerekmektedir. Yurttaşlar kendi vergileri ile yapılan bu projenin akıbetini sorgulamalı ve gerek kamu otoritesini gerekse de siyasi iktidarı, Ulaştırma Bakanlığı'nı bu konuda zorlamalıdır.”

2 DAKİKADA DEĞİL 15 DAKİKADA

Marmaray’ın 2 ile 10 dakika aralıklarla çalıştırılacağını ve saatte tek yönde 75 bin kişinin taşınacağı üzerine kurulduğunu ama bunun gerçekleşmediğine dikkat çeken Kocabıyık, “Oysa şu anda 15 dakikada bir ve tek yön günlük 57 tren seferi yapılıyor. 1991 yılında daha Marmaray yokken, 3 hat yokken, 2 hatlı iken çalıştırılan banliyö tren sayısı tek yön 64 idi ve son sefer saat 00.30 da idi.

Haydarpaşa ve Sirkeci garları İstanbul’un gerek kent içi gerekse de şehirlerarası ulaşımı için kilit noktalarıdır. Projenin ilk halinde batış noktaları Haydarpaşa ve Sirkeci garları idi. Marmaray’ın ve banliyö trenlerini buralara uğramaması trafik sorununu iyice artıracak, ve bunun yaratacağı olumsuzlukların sonuçlarını da ne yazık ki yurttaşlarımız çekecek. Banliyö trenlerinin Haydarpaşa ve Sirkeci’ye uğramaları muhakkak sağlanmalıdır.” diye konuştu.


ARŞİV