Haydarpaşa'da "sona" doğru

Haydarpaşa’nın restorasyonu devam ederken peronlardaki eski trenler kaldırılıp, hızlı trenler için yeni raylar döşeniyor. "Mutlu sona" ne kadar kaldı?

10 Mayıs 2018 - 11:06

Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü’nün tarihi Haydarpaşa Garı’nın orijinal haline sadık kalarak hazırladığı ve Kadıköy Belediyesi’nin onay verdiği restorasyon projesi devam ediyor. Anıtlar Kurulu tarafından da onaylanan proje kapsamında Haydarpaşa Garı’nın çatısı, özgün durumu korunarak restore ediliyor. Yaklaşık 2 yıldır süren çalışmalar neticesinde çatının restorasyonunda gözle görülür bir ilerleme kaydedildi. Tarihi binanın iki kulesindeki çalışmalar tamamlandı. Ayrıca binada hasar gören vitray camlar da aslına uygun olarak yenilenecek. Çatıdaki çalışmaların tamamlanmasının ardından dış cephenin onarımına başlanacak.

PERONLAR ARTIK BOŞ

Yedi yıldır kapalı olan tarihi Haydarpaşa Garı’nda peronlarda bekleyen eski banliyö trenleri de başka alanlara çekildi. Bakım onarım merkezine alınan banliyö trenleri parçalanarak Köseköy’e gönderiliyor. Kadıköy Belediyesi’nin düzenlediği Haydarpaşa Kitap Günleri’nde yüz binlerce kişiyi ağırlayan tarihi peronlar da aslına uygun olarak yenilenecek. Çalışmaların önümüzdeki haftalarda başlaması planlanıyor.

Haydarpaşa Garı ve peronlarda bu çalışmalar sürerken, tren yolu üzerindeki hızlı tren projesi de devam ediyor. Marmaray projesine bağlanacak olan banliyö hatlarının iyileştirilmesi projesi kapsamında sürdürülen çalışmalar nedeniyle; Pendik-Gebze arasındaki banliyö seferlerine 2012’de, Haydarpaşa-Pendik arasındaki banliyö seferlerine 2013 yılında ara verilmişti. Banliyö hatlarının iyileştirmesi ile ilgili inşaat çalışmaları devam ediyor. Gebze-Söğütlüçeşme ve Halkalı-Kazlıçeşme hat kesimleri inşaatı tamamlandığında Marmaray’a bağlanacak ve Gebze-Halkalı arasında kesintisiz işletmeciliğe geçilecek. Proje tamamlandığında yüzeyde 2 olan hat sayısı 3’e çıkartılacak, bunlardan 2’si banliyö işletmeciliği için 1 adedi ise şehirlerarası trenler ve hızlı trenlere hizmet verecek. Pendik-Söğütlüçeşme arasında raylar döşeniyor, yeni projede bazı istasyonlar kullanılmayacak. Tarihi istasyonların yerine yenileri inşa ediliyor.

Yürütülen çalışmalar sonucunda Gebze’den Halkalı’ya 105 dakika içerisinde gitmek mümkün hale gelecek. Marmaray Projesinin hayata geçmesiyle toplam hat uzunluğu 76 km olacak Gebze-Halkalı arasında 2-10 dakikada bir sefer yapılacak. Sistem tam olarak devreye girdiğinde bir yönde saatte 75 bin yolcu taşınması planlanıyor.

“TRENLER HAYDARPAŞA’YA GELECEK”

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan çalışmalar hakkında açıklama yaptı. 2018 yılı sonunda çalışmaların tamamının bitirileceğini söyleyen Arslan, şöyle devam etti: “Yolcularımız Yenikapı’da inip Levent istikametinde, Bakırköy’de inip Esenler istikametinde gidecek. 11 ayrı sisteme aktarma yapabilecekler. Ankara’dan kalkan yüksek hızlı trenler (YHT) Pendik’e kadar gidebiliyorlar ve buradan otobüsle aktarma yapıyorlar. Artık öyle olmayacak. Ankara’dan kalkan YHT kesintisiz bir şekilde Haydarpaşa’ya gidecek. Dolayısıyla YHT yolcularımız Gebze’den başlayarak Halkalı’ya kadar ana istasyonlarda inip Marmaray trenlerini veya diğer raylı sistemleri kullanarak İstanbul’un her yerine gidebilecekler.

Yine YHT’lerin bir kısmı da Haydarpaşa’ya kadar gittiği gibi, bir kısmı da Ankara’dan kalkıp Halkalı’ya kadar kesintisiz ulaşabilecek. Bu da önemli ve hedefimiz günde 1,5 milyon insana Marmaray Projesi ile hizmet verebilmiş olmak. Doğu-batı aksında İstanbul için çok önemli bir koridor. Kuzey-güney aksında ise diğer raylı sistemlerle entegre olması nedeniyle önemli bir koridor. İstanbulluların yaşamını kolaylaştıracak önemsediğimiz bir proje.”

ELEKTRİK SANTRALİ YENİLENİYOR

Haydarpaşa Garı’nın çevresinde de çeşitli dönemlerde yapılmış tarihi yapılar yer alıyor. Bir dönem gara ve Kadıköy’e elektrik veren Haydarpaşa Elektrik Santrali binasının restorasyonuna başlandı. 1903 yılında inşa edilen ancak özgün tuğla bacası yıkılan tarihi yapı, Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü’nün başlattığı proje kapsamında eski kimliğine kavuşacak. Restorasyonun tamamlanmasından sonra, yapının TCDD 1.Bölge  Müdürlüğü arşivi olarak hizmet vermesi planlanıyor. 


ARŞİV