İkinci ele talepte artış: “Fiyat farkı tercih sebebi”

Ipsos’un araştırmasına göre, mevcut ekonomik koşullarda ikinci el ürün almak bir çözüm haline geldi. İkinci el ev eşyası satan esnaf, bu tercihin sıfır ürünlerle olan fiyat farkından kaynaklandığını söylüyor

05 Ağustos 2022 - 08:53

Yüksek enflasyon ile mücadele edilen bir dönemde vatandaşın ekonomiye güveninde kötümserlik sürüyor. TÜİK, tüketici güven endeksini temmuz ayında 68 olarak açıkladı. Haziran ayında ise tüketici güven endeksi 63,4 ile tarihi dip seviyelere gerilemişti. Tüketici güven endeksinin 100'den büyük olması tüketici güveninde ‘iyimser’ durumu, 100'den küçük olması ise ‘kötümser’ durumu gösteriyor.

Bununla birlikte, dayanıklı tüketim ürünlerinin çoğu hızlı tüketim ürünleri gibi günlük yaşamsal ihtiyaçlara yönelik olmadığı için tüketicilerin ekonomiye güvenlerine yönelik iyi bir gösterge özelliği taşıyor.

Ipsos, tüketicilerin bu kategorideki satın alma eğilimlerine ilişkin yaptıkları son araştırmanın sonuçlarını yayımladı. Tüketicilerin yarıya yakınının (yüzde 46) son bir yılda hiçbir dayanıklı tüketim ürünü satın almadığını ortaya koyan araştırma, hem aylık hem de yıllık bazda en çok satın alınan ürünlerin sırasıyla akıllı telefon, elektrikli küçük ev aletleri ve beyaz eşya olduğunu gösteriyor.

İKİNCİ EL TERCİHİ YÜKSEK

Araştırmaya göre özellikle son bir ay içinde satın alınan ürünlerde ikinci el tercihi oldukça yüksek. Tüketicinin ikinci ele en çok yöneldiği kategori yüzde 35’le tablet ve bilgisayar olurken, beyaz eşya yüzde 29’la ikinci, televizyon da yüzde 15’le üçüncü sırada yer buluyor.

Ipsos Türkiye CEO’su Sidar Gedik, araştırmalarının “mevcut koşullarda ikinci el ürün almanın bir çözüm haline geldiğini” söylüyor ve ekliyor: “Çamaşır makinesi, buzdolabı, bulaşık makinesi satın alan on kişiden üçü ikinci el almış.”

“TÜKETİCİNİN EKONOMİK GÜCÜ VE GÜVENİ AŞINIYOR”

Araştırmanın bir diğer önemli çıktısı ise tüm kategorilerde her 10 tüketiciden ikisinin son bir ayda satın alma kararından vazgeçmiş olması. Satın almayı ertelediğini ifade eden 10 kişiden üçünün gerekçesi ekonomik. 

“Çamaşır makinesi, buzdolabı gibi daha temel ihtiyaç diyebileceğimiz ürünlerde bile satın alma niyeti olanlar ancak yüzde 5” diye belirten Sidar Gedik, şunları söylüyor:

“Araştırmamızın yapıldığı son 1 ay içinde dayanıklı tüketim ürünlerine yönelik bir talep zayıflamasının başladığını söylemek çok yanlış olmaz. Bu da tüketicinin ekonomik gücünün ve güveninin aşındığının bir işareti. Temmuz ayındaki memur, emekli ve asgari ücretli maaş zamlarının bu kategoriye bir canlanma getirip getirmeyeceğini ise önümüzdeki ay ve sonrasında göreceğiz.”

“ÖĞRENCİLERİ DÖRT GÖZLE BEKLİYORUZ”

Gedik’in işaret ettiği ekonomik tabloyu ise Kadıköy’de ikinci el eşya satanlarla konuştuk. Bahariye’yi kesen caddelerden Serasker’de ikinci el eşya satan 72 yaşındaki Cevat Kördükanlıoğlu, kendilerinden alışveriş yapanları hesabını bilen, yani fazla lükse kaçmak istemeyenler olarak tanımlıyor. 

Sözlerini “İkinci el eşya denince akla fakirlik, imkansızlık gelmesin. Buraya gelen insanlar ihtiyaçlarını daha ucuza mal etmek isteyenler” diye sürdüren Kördükanlıoğlu, satışlardan memnun olduklarını, ancak öğrencileri dört gözle beklediklerini ifade ediyor: “Üniversiteler açılsın da işlerimiz artsın.”

FİYATLAR TERCİH SEBEBİ

Yine aynı caddede ikinci el eşya satan bir dükkanda çalışan Murat Kör de öğrencilerin gelmesiyle hareketliliğin artacağını, onun dışında sakinliğin olduğunu söylüyor. Orta model üç parça sıfır beyaz eşyanın ortalama 40 bin liraya tekabül ettiğini dile getiren Kör, ikinci ele kıyasla ciddi fiyat farkının olduğunu vurguluyor. Her kesimden müşterilerinin olduğunu ve tüketicilerin ikinci el ev eşyalarını daha uygun fiyatlı olduğu için tercih ettiğini de sözlerine ekliyor.

“Yıllardır bu işi yapıyorum. Ben de evime bir şey alırken mağazaya gidip sıfır ürün tercih etmiyorum. Az kullanılmış, temiz bir eşya alıyorum. Çünkü arada çok ciddi bir fiyat farkı oluyor” diyen Murat Kör, beyaz eşya fiyatlarındaki farkı örnek vererek vatandaşın ikinci ele rağbet göstermesinin nedenini ortaya koyuyor: “Büro tipi bir buzdolabının sıfırı 3 bin lira civarında, normal bir buzdolabı da yaklaşık 10 bin lira. Ancak ikinci el bir buzdolabı 2 bin lira civarında satılıyor.”


ARŞİV