Haydarpaşa'dan ‘şimdilik' son tren....

‘Şimdilik' son tren düdüğünün çaldığı akşam Haydarpaşa’da, hüzün ve direniş vardı...

20 Haziran 2013 - 13:44

‘Şimdilik' son tren düdüğünün çaldığı akşam Haydarpaşa’da, hüzün ve direniş vardı...    

 
Gökçe UYGUN
Fotoğraflar: Semra ÇELEBİ 
Marmaray kapsamında raylar yenileneceği için 2 yıl trenlere kapatılacak olan Haydarpaşa’da, son tren düdüğünün çaldığı 19 Haziran akşamı büyük bir eylem vardı... Her pazar ve her perşembe gar merdivenlerde buluşan Haydarpaşa Dayanışması’na bu kez çok sayıda STK, siyasi parti, dernek ve yurttaş destek verdi, böylece gar merdivenlerinde yüzlerce insanın katıldığı görkemli bir protesto gösterisi gerçekleştirildi. Burada yapılan konuşmalarda, işleyen son hat olan Haydarpaşa-Pendik banliyö hattının bu gece son kez kalkacağı anımsatılarak, “Trenler kaldırılıyor, susmayın yolcular. Bizler Haydarpaşa’nın trensiz kalmasını istemiyoruz. Haydarpaşa gardır, gar kalacak” denildi. Şarkı, türkü ve marşların söylendiği, coşkulu bir atmosferde geçen eylemde, merdivenlerin önüne getirilen piyano ile Nâzım Hikmet Kültür Merkezi sanatçıları dinletiler sundu. Ayışığı Sanat Evi oyuncuları da Nâzım Hikmet’in “Memleketimden İnsan Manzaraları” şiirinin bir bölümünü canlandırdılar. 
 
HAYDARPAŞA’YA KARŞI DURDULAR! 
Gezi Parkı’ndaki ağaçlarla başlayan direniş ruhu, dün akşam Haydarpaşa'yı da sardı. Gezi Parkı direnişine destek vermek için Taksim Meydanı’nda durmaya başlayan Erdem Gündüz’ün başlattığı “durma” eylemi, Haydarpaşa’da da yapıldı. Eyleme katılanlar gar merdivenlerde bir süre durdular. Bu eylemle Gezi direnişine de selam gönderilmiş oldu. Zaten Haydarpaşa eyleminde sık sık “Her yer Taksim her yer direniş”, “Bu daha başlangıç, mücadeleye devam” sloganları atıldı. Gezi’nin sembol şarkılarından Boğaziçi Caz Korosu’nun “Çapulcu musun?” şarkısının söylenmesi de Haydarpaşa eylemcilerinin, Gezi'ye gönderdikleri selamın en eğlenceli anlarından biriydi.  
 
GAR YALNIZLAŞTIRILACAK
TMMOB Mimarlar Odası Büyükkent Şubesi Anadolu 1. Büyükkent Bölge Temsilciliği’nden yapılan açıklamada, yüzyılı aşkın bir süredir çalışmakta olan banliyö tren hatlarının 24 ay süreyle iptal ediliyor olmasının Haydarpaşa’yı yalnızlaştıracağı ve işlevsizleştireceği, böylece de “rant projelerinin de önün açılmış olacağı”na dikkat çekiliyor. Açıklamada, “Kamu yararına yönelik ciddi tehditler barındıran bu yağma projesi hayata geçirildiğinde Kentin, tarihi ve doğal dokusunda da geri dönülmez hasarlar oluşturacaktır. Bu nedenle kamuoyunu ve yetkilileri iş işten geçmeden bu kararlarını geri almaya çağırıyoruz. Hatlar iptal edilmeden bakım-onarım ve yenilemenin yapılması teknolojik olarak mümkündür. Banliyö hatlarında zaman içerisinde gerekli görüldüğü durumlarda hat bakımı ve onarımı yapılabilmekte, son zamanlarda olduğu gibi vagonlar da değiştirilebilmektedir. Hatların yenileme çalışmalarında yalnızca müteahhit firmaların karlılığı düşünülecek olursa, çıkacak sonuç: Bu hatta günlük yolculuk yapan 90.000-110.000 kişinin tren yoluyla seyahat etme özgürlüğü ellerinden alınmış olacaktır. Diğer taraftan da zaten yoğun bir trafiği olan minibüs caddesi ve E-5 kara yolu daha da işlemez hale gelecektir. Oluşacak bu olumsuz tablonun yetkililer tarafından farkına varılarak, çok ciddi iş ve zaman kayıplarına yol açılmadan önlem alınmasını kamuoyuyla paylaşıyoruz” denildi. 
 
HAYDARPAŞA NİYE TRENSİZ KALIYOR? 
Avrupa yakasındaki Halkalı ile Asya yakasındaki Gebze’yi demiryolu ile bağlayacak olan Marmaray kapsamında Pendik-Söğütlüçeşme Banliyö Hatlarının ve İstasyonlarının İyileştirilmesi Projesi için inşaat çalışmaları başlayacak. Bu nedenle Anadolu yakasının en önemli hatlarından olan Haydarpaşa-Pendik banliyö hattındaki seferlere, 19 Haziran Çarşamba günü itibarıyla 24 ay süreyle ara veriliyor. 176 banliyö seferinin her gün 75 bin yolcuyu taşıdığı hattın kullanıcılarının ulaşımı için ise ne gibi alternatifler hazırlandığı bilinmiyor. Binlerce yolcuya 2 yıl boyunca nasıl bir ulaşım hizmeti sunulacağı merak konusu. Zira TCDD bu konuda net bir açıklama yapmadı. Haydarpaşa, İstanbul-Ankara arasındaki Yüksek Hızlı Tren Projesi nedeniyle yapılacak çalışmalar kapsamında31 Ocak 2012’de anahat trenlerine kapatılmıştı.

 


ARŞİV