Eğitim sistemi beklentileri karşılamıyor

Ipsos’un 30 ülkeyi kapsayan araştırmasına göre Türkiye, eğitim kalitesinde en olumsuz tabloya sahip ülke oldu. Toplumun yüzde 63’ü eğitimden, yüzde 70’i eğitim politikalarından memnun değil. Her 10 kişiden 8’i müfredatı yetersiz buluyor

25 Eylül 2025 - 13:46

Ipsos’un küresel ölçekte gerçekleştirdiği Global Advisor Eğitim Monitörü ve Türkiye’deki Gündeme Dair araştırma verileri yayınlandı. Rapor, ülkelerdeki eğitim kalitesine dair memnuniyet oranlarının düşük olduğunu ortaya koyuyor. Singapur, 2025 yılında da eğitim kalitesinden en yüksek memnuniyet oranına sahip ülke olarak öne çıkarken, Türkiye’de eğitim kalitesinden memnun olanların oranı yüzde 15’e yükseldi. 2024’te bu oran yüzde 13 seviyesindeydi. Ancak, yüzde 63’lük memnuniyetsizlik oranıyla Türkiye, 30 ülke arasında eğitim kalitesine en olumsuz bakış açısına sahip ülke konumunda bulunuyor. Araştırma, ülkemizde her 10 kişiden 7’sinin eğitim politikalarından memnun olmadığını ortaya koyuyor. 

“MÜFREDAT YETERLİ DEĞİL”
Raporda yer verilen bilgilere göre Türkiye’deki eğitim müfredatı, temel akademik bilgiler sağlama açısından belirli bir yeterliliğe sahip olsa da beklentileri karşılamıyor. Türkiye’de her 10 kişiden 8’i eğitim müfredatının yeterli olmadığını belirtiyor. Raporda, çocukların ve gençlerin küresel rekabete hazırlanması, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmesi için müfredatın daha esnek, uygulamalı ve teknoloji odaklı hale getirilmesi gerektiği kaydedildi. Üniversite eğitiminin gençlerin hayatta başarılı olması için gerekli olduğunu düşünenlerin de oranı yüzde 43 oldu. 2024 yılında da bu oran yüzde 40’tı. AB sosyo-ekonomik statü (SES) grubundaki bireylerin bu konudaki düşünceleri, diğer SES gruplarına göre daha olumlu. 

YARISI YASAKLANSIN DİYOR
Okullarda akıllı telefonların kullanılması yasaklanmalı mı? Ülkeler ortalamasında bireylerin yarısı okullarda akıllı telefon kullanılmaması gerektiğini düşünüyor. Uluslararası verilere göre, bireylerin yüzde 50’si okullarda akıllı telefonların yasaklanması gerektiğini savunuyor; bu oran, teknolojinin dikkat dağıtıcı potansiyeline ve öğrencilerin öğrenme süreçlerindeki odaklanma ihtiyacına duyulan inancı ortaya koyuyor. Türkiye’de de benzer bir tablo söz konusu: Her iki kişiden biri, yani toplumun yarısı, akıllı telefonların okul ortamlarında yasaklanması gerektiği görüşünü destekliyor.

YAPAY ZEKA VE TEKNOLOJİ 
Ülkeler ortalamasında okullarda yapay zekanın kullanılmaması gerektiğini düşünenlerin oranı yüzde 37.  Türkiye ise bu konuda daha olumlu bir görüş hâkim, okullarda kullanılması görüşünü destekleyenlerin oranı yüzde 47. Ülkelerin bir çoğunda teknolojinin eğitim üzerinde olumlu etkisi olacağı konusundaki görüşlerin yıllar içinde gerilediği görülüyor. Türkiye’de teknolojinin eğitim üzerinde olumlu etkisi olacağına inananların oranı 2023’te yüzde 42 iken, 2024’te yüzde 33’e geriledi ve 2025’te de aynı seviyede kaldı.

GEDİK: “TOPLUMSAL TALEP VAR”
Ipsos’un Türkiye CEO’su Sidar Gedik, araştırma verilerini şöyle yorumladı: “Vatandaşlar ülkelerindeki eğitim kalitesinden büyük oranda memnun değil. Türkiye’de eğitimden memnun olmayanların oranı yüzde 63 ve ülkeler arasındaki en olumsuz bakış açısına sahip ülkeyiz. Eğitim kalitesinden en memnun ülkelere baktığımızda ise ilk üç sırada Singapur, İrlanda ve Hindistan geliyor. Memnuniyet konusunda Gündeme Dair araştırmamız ile daha detaylı sorular sorarak eğitim politikaları ve eğitimin kalitesi gibi konularda da düşünceleri inceledik. Ülkemizde her on kişiden yedisi eğitim politikalarından memnun olmadığını belirtiyor. Memnun olmayanların oranı geçen seneye göre yüzde 5 daha yüksek. Her on kişiden sekizi ise eğitim müfredatının yeterli olmadığını belirtiyor. Konuşma ve tartışma becerilerini geliştirmek, çağın gerektirdiği bilgi ve becerileri kazanmak, araştırma yapmayı ve iş birliğini öğrenmek, fırsat eşitliği sağlamak, çağdaş ve etkin bir eğitim almak, yeterli fiziksel altyapıya sahip olmak gibi detaylı sorular sorduğumuzda, bireylerin olumsuz düşündüğünü görüyoruz. Her on kişiden altısı, mevcut eğitim sisteminin bu beklentileri karşılamadığını düşünüyor.”  

Türkiye’de her iki kişiden birinin eğitimin bugün geçmişe kıyasla daha kötü olduğunu düşündüğünü ifade eden Gedik şöyle devam etti: “Her yaş grubunda bu düşüncenin baskın olduğu görülüyor. Ancak daha eski yıllarla kıyaslama imkânı olan 46 yaş ve üzerindeki bireyler çok daha memnuniyetsiz. 18-25 yaş arasında her on kişiden dördü kendi dönemindeki eğitim kalitesinin daha iyi olduğunu düşünürken 46 yaş ve üzerinde her on kişiden altısı, 55 yaş ve üzerinde ise her on kişiden yedisi bu düşüncede. Araştırmanın enteresan sonuçlarından biri de teknolojinin eğitim üzerindeki etkisi. Ülkelerin çoğunda teknolojinin eğitim üzerinde olumlu etkisi olacağı konusundaki görüşlerin yıllar içinde gerilediği görülüyor. Hem Türkiye’de hem de dünyada eğitimin geliştirilmesine dair güçlü bir toplumsal talep olduğunu görüyoruz.”


ARŞİV