Eğitim-Sen’den yılsonu “Z raporu”

Eğitim-Sen “2017-2018 Eğitim Öğretim Yılı Sonunda Eğitimin Durumu” raporunda eğitim alanında yaşanan sorunlara dikkat çekti

20 Haziran 2018 - 10:41

2017-2018 eğitim-öğretim yılı 8 Haziran Cuma günü sona erdi. 18 milyona yakın öğrenci, 904 bini 679 öğretmen olmak üzere, 1 milyonu aşkın eğitim emekçisi açısından zorlu bir eğitim öğretim yılı daha tamamladı. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ilk kez bu yıl, 2017/18 eğitim öğretim yılına ilişkin örgün eğitim istatistiklerini yayınlamama kararı aldı. Ancak  MEB’in 2017/18 eğitim öğretim yılına ait örgün eğitim istatistiklerini yayınlamamış olmasına rağmen MEB’in 2017 İdari Faaliyet Raporu, 2018 Performans Programı, OECD’nin Bir Bakışta Eğitim 2017 Raporu ve Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz’ın ‘2018 Eğitim Bütçesi Sunuşu gibi kaynaklar, geçtiğimiz eğitim öğretim yılına ilişkin sayısal değerlendirme ve karşılaştırma yapılması için yeterince veri sunuyor. Bu veriler üzerinden bir rapor yayınlayan Eğitim-Sen eğitim ve öğretim alanında yaşanan sorunları başlıklar halinde sıraladı. Raporda öne çıkan detaylar şu şekilde:

“YÜZDE 87’SİNDE SPOR SALONU YOK”

-2017-2018 eğitim öğretim yılında okul öncesi ve yaygın eğitim kurumları hariç, ülke genelinde 54 bin 434 resmi devlet okulu bulunmaktadır. 4+4+4 sonrasında zorunlu eğitim süresinin 12 yıla çıktığı iddia edilmesine rağmen, ortalama eğitim süresi 7,5 yılda kaldı.

-MEB verilerine göre ikili eğitim yapılan okul oranı yüzde 25,71’dir ve her dört okuldan birinde ikili eğitim yapılmaktadır.

-Türkiye’de spor salonu bulunan okul oranı sadece yüzde 13’tür ve okulların yüzde 87’sinde spor salonu yok. Kütüphanesi olmayan okul oranı yüzde 6; çok amaçlı salonu olmayan okulların oranı ise yüzde 62.

“NİTELİKLİ OKULA YERLEŞME ORANI DÜŞÜK”

-MEB tarafından yapılan açıklamaya göre, 2 Haziran’da sınava giren 1 milyon 200 bin öğrencinin sadece yüzde 10’u, yani 126 bin 536 öğrenci, ‘nitelikli’ olarak tarif edilen bin 367 okula yerleşecekken, bu okulların yarısından fazlası imam hatip ve meslek liselerinden oluşuyor.

“KAMU YERİNE ÖZELE DESTEK ARTTI”

-MEB’in 2017 Yılı Performans Programı’na göre; okul öncesi eğitimde özel öğretimin payı yüzde 16,5; ilkokulda özel öğretimin payı yüzde 4,7; ortaokulda özel öğretimin payı yüzde 5,8; ortaöğretimde ise özel öğretimin payı yüzde 12,2’ye ulaştı.

-2017/2018 eğitim öğretim yılı itibariyle özel ilkokullarda okuyan öğrenci sayısı yüzde 62 artışla 271 bin 321’e; özel ortaokulda öğrenci sayısı yüzde 96 artışla 321 bin 313’e ve özel liselerde ise yüzde 249 artışla 547 bin 445 sayısına ulaşarak, özel öğretimde tüm zamanların rekoru kırıldı.

-2017-2018 eğitim öğretim yılında kamu kaynakları üzerinden özel okullarda okuyacak öğrenci başına özel okullara ödenen destek tutarları okul öncesi için 3.060 TL, ilkokul için 3.680 TL, ortaokul için 4.280 TL, ortaöğretim için 4.280 TL ve temel lise için 3.680 TL oldu. Özel meslek liselerine giden öğrenci başına yapılan destek ödemeleri 4.270 – 6.900 TL arasında değişti.

OKULLARA AYRILAN BÜTÇELER

-MEB’in 92 milyar TL’lik bütçesinden eğitim yatırımları için ayrılan kısmının üçte biri (yüzde 35) din öğretimine ayrıldı. Din Öğretimi Genel Müdürlüğü'nün MEB bütçesi içindeki payı, 2017’ye göre yüzde 68 artırıldı. Dini eğitimde payı 7,7 milyar TL’ye çıkaran bakanlık, bütçesinin yüzde 7’sine denk gelen bu kaynağın neredeyse tamamını (yüzde 96) imam hatip liseleri için kullandı. 2017/2018 eğitim öğretim yılında okul öncesi eğitimde öğrenci başına 1.673 TL; ilköğretime (ilkokul ortaokul) öğrenci başına 4.326 TL; genel ortaöğretimde öğrenci başına 6.153 TL; mesleki ve teknik ortaöğretimde öğrenci başına 7.504 TL ayrılırken, imam hatip liselerinde okuyan öğrenci başına 12.707 TL ayrıldı. 

“100 ÖĞRETMENDEN 83’Ü İŞSİZ”

-Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ataması yapılmayan öğretmen sayısını 438 bin, resmi öğretmen açığını ise 109 bin olarak açıkladı. Eğitimde ciddi anlamda öğretmen açığı olmasına rağmen, yeterince atama yapılmaması nedeniyle 2003-2017 yılları arasında KPSS’ye giren her 100 öğretmenden ortalama 17’sinin ataması yapıldı, geriye kalan 83 işsiz öğretmen ya tekrar sınava girmek ya da başka alanlarda çalışmak zorunda bırakıldı.


ARŞİV