Haftalık Bağımsız Gazete 31 Temmuz 2021

Yüzlerde tebessüm için “Mutlu Masallar”

Gülmek İyileştirir Derneği Başkanı Aslı Bastıyalı, “Mutlu Masallar projesi, kanser tedavisi gören çocukların uzun süreli hastane yatışları sırasında keyifli vakit geçirmelerini ve olabildiğince daha çok çocuğun yüzünde tebessüm bırakmayı amaçlıyor” diyor

Yüzlerde tebessüm için “Mutlu Masallar”
Seyhan Kalkan Vayiç

“Bir varmış bir yokmuş. Evvel zaman içinde, kalbur saman içinde...” ile başlayan masalların devamı heyecanla beklenir. Merakı artıran, farklı duygular yaşatan, hayal dünyasını besleyen masalların her zaman mutlu son ile bitmesi istenir. Kanser tedavileri hastanelerde devam eden çocukların yüzünde tebessüm bırakmayı amaç edinen Gülmek İyileştirir Derneği de “Mutlu Masallar” projesini sürdürüyor. Dernek Başkanı Aslı Bastıyalı ile “Mutlu Masallar” projesi ve derneğin yürüttüğü diğer çalışmaları üzerine şöyleştik. 

* Gülmek İyileştirir Derneği ne zaman ve hangi amaçla kuruldu?

Gülmek İyileştirir Derneği, 2014 yılında lösemi teşhisiyle tedavisine başlanan ve 2016 yılında sağlığına kavuşan kızım Bahar’ın tedavi süreçlerinde yaşadığımız psikososyal destek ihtiyaçlarından yola çıkarak kuruldu. 2016 yılında kurulan derneğimiz, 3-10 yaş arasında ciddi hastalıklar ve travmalar sebebi ile gülmeye ihtiyacı olan ama destek alamayan çocuklar ve ailelerine psikososyal destek sağlamayı amaçlıyor. 

* Dernek ne gibi çalışmalar yapıyor?

Derneğin ilk büyük projesi Hijyenik Oyun Merkezleri’dir. Tedavi süreleri boyunca aldıkları kemoterapi nedeniyle bağışıklığı baskı altında olan, okula gidemeyen, kalabalık alanlara giremeyen, sosyal hayata karışamayan 3-10 yaş aralığında çocuklar için öğretmen eşliğinde oyun ve sosyalleşme imkanı sağlayan ve günlük rutin, detaylı temizliğin yanı sıra uygulanan özel işlemler sonucu yoğun bakım hijyen seviyesinde tutulan bu merkezlerden ilki 2018’de İstanbul Altunizade’de, ikincisi de 2019 yılında İstanbul Şişli’de hayata geçirilmiştir. Hijyenik Oyun Merkezleri'nde, çocukların yaş gruplarına uygun oyunlar, eğitici aktivite ve atölyeler yapılıyor. Bunların yanı sıra bale, yoga, drama, yabancı dil gibi ek eğitimler gönüllü uzmanlar tarafından çocuklara düzenli olarak veriliyor. Aynı zamanda merkezlerde karne günleri, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı, Anneler Günü gibi özel günler çocuklar ve ailelerle birlikte kutlanır. Pandemi döneminde tüm aktiviteler her gün online olarak da devam etmektedir. Çocuklar tedavileri boyunca ihtiyaçları ve hakları olan oyun imkanını tamamen onlara özel dizayn edilmiş bu merkezlerde ücretsiz olarak bulurken, ailelere özel ücretsiz psikolog desteği ve evlerden ücretsiz servis imkanı da sağlanmaktadır. 3. merkezimiz 2021 yılı sonunda İstanbul Pendik’te açılacaktır.

Derneğimiz aynı zamanda hayata geçirdiği diğer projelerle de kanser tedavisi gören çocuklar ve ailelerine destek vermeye devam etmektedir. Bunlardan biri ‘’Rehber Aile Programı’’. Bu hizmet programı ile çocuklarına yeni kanser teşhisi konulan ve bir rehbere ihtiyaç duyan ailelere, bu konuda daha deneyimli olan (çocuğu iyileşmiş ya da tedavisinin sonuna yaklaşılmış) aileler, psikoloğumuz tarafından verilen eğitimlerden sonra atanarak, süreç boyunca yine psikolog gözetiminde mentor desteği vermektedir. 

Bir diğer hizmetimiz olan ‘’Evde Kan Alma Hizmeti’’ pandemi döneminde ortaya çıkan bir ihtiyaç üzerine hayata geçirilmiştir. Bağışıklıkları çok düşük olan çocuklarımızın hastanelerde virüs tehlikesi ile karşılaşmamaları, kanser tedavilerinin bu durumdan olumsuz etkilenmemesi için rutin kan değeri ölçümleri ve port açma işlemleri evlerine yönlendirilen uzman hemşireler tarafından ücretsiz olarak yapılmakta, sonuçlar ailelere e-mail yolu ile bildirilmektedir.

“KEYİFLİ ZAMAN GEÇİRMELERİ AMAÇLANIYOR”

* Mutlu Masallar Projesi nasıl ortaya çıktı ve neyi amaçlıyor?

Öncelikle birçok kurumsal firma ile başladığımız “Mutlu Masallar” projesinde daha fazla gönüllümüzü de katarak bireysel bir projeye de dönüştürmek istedik. Mutlu Masallar projesi, kanser tedavisi gören çocukların uzun süreli hastane yatışları sırasında keyifli vakit geçirmelerini ve olabildiğince daha çok çocuğun yüzünde tebessüm bırakmayı amaçlıyor.

* Masal okumak için kriter var mı? Herkes okuyabilir mi?

Masal okumak için belirli bir eğitim almaya gerek olmadığı gibi belirli bir yaş sınırı da bulunmuyor. Masal okurken dikkat edilmesi gereken kriterler var diyebiliriz. Bu kriterleri şöyle sırayabiliriz: Kayıt işlemini yapmaya başlamadan önce masalı 2-3 kez sesli olarak kendi kendinize ya da bir başkasına okumanız önerilmektedir Bu sayede, kayıt esnasında daha az hata ve duraklama yaşayarak, daha kaliteli bir seslendirme yapabilirsiniz. Masal kaydını yaparken sessiz bir ortamda, dış seslerin (ambulans sireni, araba kornası, cep telefonu zil/mesaj sesi, ev zil sesi, diğer gürültü vb.) gelmediğine emin olmalısınız.

Noktalama işaretleri ve imla kurallarına mümkün olduğunca dikkat edilmeli, kelimeler yuvarlanarak söylenmemelidir. Kelimelerin anlaşılabilir olması için çok hızlı veya çok yavaş okumamaya dikkat edilmelidir. Cümleler veya bölümler arasında çok uzun süreli boşluklar bırakılmamalı. Temiz bir kayıt için nefes alımının burundan değil, ağızdan yapılmasına dikkat edilmelidir.

Okumada anlamı bozacak bir hata yapıldığında masal baştan okunmalıdır. Küçük okuma hatalarında ise örneğin bir kelimeyi yanlış okudunuz, sadece o kelimeyi hemen baştan okuyabilirsiniz. Dil sürçmelerinde ise kelime yeterince anlaşılırsa okumaya devam edebilirsiniz. Masalı okurken arka fonda müzik açılmasına gerek yoktur, tüm masalların fonuna teknik aşamada müzik eklenmektedir. Tamamlanan ses dosyasının, MP3 formatında kaydedildiğine emin olunmalıdır.

“PSİKOLOG ONAYLI MASALLAR OKUNUYOR”

* Kişi okumak istediği masalı kendisi mi seçiyor yoksa belirlenen masallar var mı?

Kişiler kendi okumak istedikleri masalları seslendiremiyor. Kayıt sonrasında sistem tarafından otomatik olarak gelen her biri derneğimiz tarafından seçilen ve psikolog onaylı masallarımız seslendiriliyor. Masal okurken kişiler sessiz bir ortamda olmalılar ve ses kaydının temiz olması için nefes alımının burundan değil ağızdan yapılmasına dikkat etmeliler. Masalda karakterler değiştikçe ses tonunda da değişiklik yapılmalı, anlatım vurgularla desteklenmeli. Masal okunurken cümleler arasında çok uzun süreli boşluklar bırakılmamalı gibi temel bilgilere dikkat edilebilir. Kişiler masallarını okumadan önce web sitemizde bulunan ‘‘Masal okurken nelere dikkat edilmeli?" başlıklı videomuzu izleyerek daha ayrıntılı bilgi sahibi de olabilirler.

* Şu ana kadar kaç çocuğa masallar ulaştı ve okunan masallardan örnek verebilir misiniz? 

Mutlu Masallar projemiz kapsamında hem yeni başladığımız bireysel gönüllülerimiz hem de daha önce masal okumuş olan kurumsal gönüllülerimiz sayesinde, 3 bine yakın çocuğumuza Mutlu Masallar ulaştırdık. Çocuklara ulaşan masallar arasında Ağustos Böceği ile Karınca, Bremen Mızıkacıları, Fareli Köyün Kavalcısı gibi her biri derneğimiz tarafından seçilmiş ve psikolog onaylı masallar var.

* Masal okumak için isteyen kişiler hangi yolu takip etmeli? 

İlk olarak web sitemizde bulunan ‘‘Masal okurken nelere dikkat edilmeli?” videomuzu izleyerek masal okurken dikkat edilmesi gerek konular hakkında bilgi sahibi olabilirler. Videonun ardından kişilerin web sitemize kayıt olması gerekiyor. Kayıt işlemi sonrasında mp3 çalar satın alımı ve masalın çocuklarımıza hazır hale getirilmesi için gerekli teknik işlemlerde kullanılacak olan 30 TL'lik ödeme yapılıyor. Bu işlemlerden sonra gönüllüler sistem tarafından otomatik olarak gelecek olan masalı seslendirebilir. Kişiler masallar okurken duraklatabilir ya da başa dönüp tekrar seslendirebilir. Seslendirmesi biten gönüllüler gönder butonuna tıkladığında masal bizlere ulaşmış oluyor. Gönüllülerimiz sisteme aynı kayıt bilgileriyle girebilir ve 3 kez masal seslendirebilirler. Gönüllülerimiz Mutlu Masallar projemiz hakkında her türlü sorularını infomutlumasallar@gulmekiyilestirir.org.tr adresinden bize iletebilirler.


İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.