Haftalık Bağımsız Gazete 16 Ocak 2019

Yanan yanana…


Uğur VARDAN

Uğur VARDAN

Okunma 10 Ocak 2019, 14:53

Bir işte ve şehirde süreklilik arz edemeyen ve doğal olarak, her yeni macerada ailesini de peşinden sürükleyen bir baba… Nihayetinde son olarak çalıştığı golf kulübündeki görevinden de ayrılıyor (daha doğrusu işten çıkarıyorlar). Bu onun için tuhaf günlerin başlangıcı oluyor; zihnen bir bulanıklık yaşıyor. Eşi ise eve gelir getirmek amacıyla çalışmayı deniyor ve de ‘yüzme öğretmenliği’ yapmaya başlıyor. Lakin bu ortam, aile içi düzende yavaş yavaş problem yaratıyor, iki taraf için de gerilim yükseliyor; babanın yöredeki yangın önleme işine girmesiyle birlikte de her şey alt üst oluyor.

Böylesi bir ortamın içinde büyümek ne kadar zordur, takdir edersiniz. Hele ki ergenlik dönemi içindeyseniz işler daha da karmaşık bir hal alabilir... Geçen hafta vizyona giren ‘Yangın Yeri’ (‘Wildlife’), bir ev içi cehennemi olarak tanımlanacak genel bir çerçevede rotasını arayan 14 yaşındaki Joe Brinson’ın tanıklığında gelişen bir öykü anlatıyor. Bu, hayat denen yolun henüz başındaki genç, annesi Jeanette’le babası Jerry arasındaki yüksek gerilim hattında gidip geliyor. ‘Çekirdek aile’yi korumak, ayakta tutmak, iki tarafı adeta serinkanlılığa davet etmek ona düşüyor. Lakin bütün bu ağır yüklerin üstesinden gelebilmek onun için o kadar güç oluyor ki…

Oyuncu olarak ‘Kan Dökülecek’,‘The Good Heart’, ‘Knight and Day’, ‘Looper’, ‘Prisoners’, ‘12 Yıllık Esaret’, ‘Love & Mercy’, ‘Youth’ ve ‘Swiss Army Man’ gibi filmlerden tanıdığımız Paul Dano’nun ilk yönetmenlik çalışması olan ‘Yangın Yeri’, Richard Ford’un otobiyografik unsurlar taşıyan romanından sinemaya uyarlanmış. Dano’nun Zoe Kazan’la birlikte kaleme aldığı senaryo, sinir katsayısı yüksek bir ortamı, kıvamını detaylarda bulan bir ince işçilikle perdeye yansıtmış. Genç Joe’de Avustralya kökenli Ed Oxenbould çok iyi oynuyor ama filmin en ışıltılı performansı anne Jeanette’te izlediğimiz Carey Mulligan’dan geliyor. İngiliz oyuncu canlandırdığı karakterin yalnızlığını, tükenişini ve giderek bozulan psikolojisini çizgi üstü bir oyunculukla perdeye taşıyor. Öte yandan baba Jerry’de de Jake Gyllenhaal’i izliyoruz…

Sonuç olarak 60’lar Amerika’sının depresif ortamını da arka fonunda etkileyici bir üslupla aktaran ‘Yangın Yeri’ni kaçırmayın derim… 

***

Yazar olmak isteyen bir genç, onun tutkuyla bağlandığı alt sınıftan bir kız ve hikâyeye sonradan dahil olan bir zengin çocuğu… Üçlü bir hat içinde gidip gelen, saplantılı karakterlerini tutku, cinsellik ve sınıfsal yol ayrımları arasında dolaştıran ‘Şüphe’ (‘Beoning’), Güney Koreli yönetmen Chang-dong Lee imzasını taşıyor. Haruki Murakami’nin ‘Barn Burning’ adlı kısa öyküsünden yola çıkılarak çekilen yapım, süresini (2 saat 28 dakika) hissettirmeyen filmlerden. Seyirciyi, insan psikolojinin girift koridorlarında dolaştırırken gizemli ve gerilimli bir üçgenin içine çeken ‘Şüphe’, kuşkusuz yılın en iyi sinemasal zirvelerinden.    

***

İnsan bilincini robotlara aktarma konusunda araştırmalar yapan bir kuruluşun öncü bilim insanı Will Foster, kaza sonucu eşini ve üç çocuğunu kaybedince, süreci tamamlanmamış deneyleri aile üyeleri üzerinde uygulamaya karar verir ve onları tekrar hayata döndürmek için ‘illegal’ bir çabanın içine girer. Başrolünde Keanu Reeves’ı izlediğimiz ‘Replikalar’ ne yazık ki ucuz bütçeli TV filmi formatının ötesine gidemiyor. Kimi kadrajlar, Reeves itibariyle ‘The Matrix’ serisini hatırlatsa da bu durum sadece görüntü boyutunda kalıyor!  Ama asıl mesele tabii ki inandırıcılıktan uzak senaryo…

***

Puan cetveli

Yangın Yeri ................................. 3.5

Kız ............................................. 3.5

Şüphe ......................................... 4

Replikalar ................................. 2

Creed II: Efsane Yükseliyor ........ 3

Robin Hood: .............................. 4

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.