Haftalık Bağımsız Gazete 23 Mayıs 2018

Tekin Gönenç'ten Karanfil Sesleri

Kadıköylü Şair Tekin Gönenç’in son kitabı Karanfil Sesleri çıktı. Sivas’ın küçük bir ilçesinde başlayıp, İstanbul’a kadar uzanan bir yaşamın en son verdiği meyve Karanfil Sesleri. Gönenç’in...

Tekin Gönenç'ten Karanfil Sesleri

Kadıköylü Şair Tekin Gönenç’in son kitabı Karanfil Sesleri çıktı. Sivas’ın küçük bir ilçesinde başlayıp, İstanbul’a kadar uzanan bir yaşamın en son verdiği meyve Karanfil Sesleri. Gönenç’in doğum gününde yani 8 Mart’ta, Varlık Yayınları’ndan çıkan Karanfil Sesleri okurlarını bekliyor.

 


Bugüne kadar Gönlü Güvercinli Kadın (1997), Aşk Konuşur Bütün Dilleri (2002), Gizdüşümler (2005) ve Babamın Bıyıkları Yoktu (2008) gibi kitapları bulunan Kadıköylü şair Tekin Gönenç’in son kitabı, ayrı bir özellik taşıyor. Karanfil Sesleri’nde bulunan ilk şiir, Ayşe Kulin tarafından kullanılmış. Aynı zamanda üniversiteye giriş sınavında kullanılan şiirler de kitapta mevcut, MEB lise ders kitaplarında da Gönenç’in şiirleri bulunmakta. Bugüne kadar çıkan 5 kitabının 3’ü şiir 2’si öykü olan şairin 6. kitabı da yolda.
Gönenç, bir önceki kitabında bulunan eserin başlığı ile bir sonraki kitabına isim koyuyor. Şiirde uzun uzun yapılan biçim içerik kavgalarına ve keskin sınırlara taraf olmayan şair, hayatın kendisinden beslendiğini ve bütün akımları takip ederek, hepsinden pay çıkardığını belirtiyor. Sadece şiirde genç kalmak gayesinde olan Gönenç, kitabında hiçbir şiirin tarihini belirtmiyor. Ona göre yaşlanan şiir, etkisini kaybedip yok olacaktır. “Bu gün İlhan Berk’in, Cemal Süreya’nın şiirlerinin dipdiri ayakta olduğunu görüyoruz. Şairin yaşıyla şiirinin yaşı aynı ilerlemez.” diyen Gönenç, aynı zamanda şiirini oluştururken geçmişteki bağın koparılmadan, modern akımların özümsenmesi gerektiğini söylüyor.

‘OKUR OLMADAN YAZAR OLUNMUYOR’

Kitaplar arasında geçen çocukluğun ardından, İstanbul Üniversitesi Eczacılık Fakültesi’ne gelen Gönenç, şiirle bu yıllarda tanışıyor. İlk şiirlerini Yaşar Nabi Nayır’ın başında bulunduğu Varlık dergisinde yayınlayan şair, yurt dışında da edebiyat topluluklarıyla beraber çalışıyor. Özellikle Pen Uluslararası Yazarlar Birliği ile hemen hemen tüm dünyayı dolaşan Gönenç, şiirinde bu sayede bambaşka bir bakış yakaladığını belirtiyor. Yurda döndüğünde döneminin edebiyat çevreleriyle beraber çalışan Gönenç, birçok ödül aldı. Hatta Cemal Süreya, Tekin Gönenç için şunları söylemişti: “İkinci Yeni’nin imgeci şiirini yalın bir planda işliyor. Onu yeni ayrıntılarla zenginleştiriyor.”
Gönenç, “Yazarın dile hâkim olması, çağına hâkim olması için iyi bir okur olması gerekmektedir. Okur olmadan yazar olunmuyor” diyerek okumanın öneminin altını çiziyor.

GENÇ YAZARLAR ACELECİ OLMASINLAR

Genç şair ve yazarlara tavsiyelerde bulunan Gönenç, sürekli üretmenin, çok okumanın, meraklı olmanın ve özellikle de aceleci olmamanın altını çiziyor. Edebiyat dergilerinin, edebiyatın mutfağı olduğunu belirten şair, gençleri buralarda görmekten mutlu olduğunu söylüyor. “Gençler fanzin çıkartıyorlar, bu çok güzel, gençlerin böyle uğraşlarını desteklemek gerekli, gerçekten de yetenekli isimler yetişiyor” diyen Gönenç gelecek adına Türk Edebiyatı için ümitli konuşuyor. Bugün, Yazarlar Sendikası ve Pen Uluslararası Yazarlar Birliği ile etkinlikler yürüten Gönenç, her türlü platformda gençlerle birlikte olmaktan ve onlarla karşılıklı bilgi alışverişinde bulunmaktan mutluluk duyduğunu belirtiyor.

 

Adam
Önce bıyık aralarına gizledi
Yarım kalan gülüşünü
Sonra sararmış bir gülü
Özenle çıkarıp kitap sayfalarından
Yakasına taktı
Doğrusu delikanlı adamdı
Başka türlü ağlayamazdı
Tekin Gönenç

 

Tolga KARAGÖZ

 


İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.