Haftalık Bağımsız Gazete 13 Temmuz 2020

Harun Tekin’den yeni bir konser modeli: Hediyeler


Melis DANİŞMEND

Melis DANİŞMEND

Okunma 25 Haziran 2020, 12:06

Müzisyenlerin yer yer emekli, yer yer işsiz gibi hissettiği bir dönemden geçiyoruz. Evde ya da kimi zaman stüdyolarda üretim hala devam etse de yoğunluk az, sahneler ise hepten kapalı. Birkaç ‘arabalı konser’ denemesi yakın gelecek için planlansa da bir mekan ya da festivalde rahatlıkla sahne alabileceğimiz günler şu dağın arkasında. Ve belki de diğer dağın… Karantina sonrası hayat yavaş yavaş normale dönmeye başlamış, kepenkler açılmış, çarklar dönerken bizim tarafta henüz kayda değer bir haber olmadığı gibi, sektörün temeli kalabalıklarla bir araya gelmek üzerine kurulduğu için belirsizlik bulutunu dağıtmanın yöntemlerini bulmaya çalışıyoruz.

Online konserler bu süreçte en çok başvurulan yöntemlerden biri. Karantinanın ilk dönemlerinde birbiri ardına gerçekleşen ve dinleyicinin müzik özlemini bir nebze de olsa gideren bu performanslar şu an seyrekleşse de, yeni fikirler gelmeye devam ediyor. Bunlardan biri birkaç gün önce bir tweet zinciriyle karşıma çıktı. Çok sevdiğim rock grubu mor ve ötesi’nin solisti Harun Tekin, detaylı ve dikkatli şekilde yazdığı tweet’leriyle 28 Haziran Pazar günü -yani doğum gününde- Hediyeler adını verdiği bir online konseri müjdeliyordu. Fakat konser bu süreçte gördüklerimizden daha farklı hatta belki de ülkemizde ilk kez uygulanan bir yöntemle gerçekleşecekti. Dinleyici Biletix’ten satın alacağı biletlerle (12 TL) myopenstage.com adresinde 19:30’da başlayacak konseri izleyecek ve gelir online bir sosyal platform kooperatifi olan İhtiyaç Haritası ile paylaşılacaktı.

Detayları öğrenmek üzere Harun’la bir araya geliyoruz ama bu bir araya geliş, günümüz şartlarına uygun şekilde bir cafe’de değil, Zoom aracılığıyla oluyor. Açıklamasında şimdiye kadar marka sponsorlukları ve devlet/belediye/STK desteğiyle online konserler yapıldığını (ve bunun faydalı, gerekli olduğunu) ama biletli seçenek atlandığı zaman performansların “bedava katılınması doğal bir etkinlik” gibi görüldüğünü söyleyen Harun’a, seçtiği bu yeni yöntemin, bir nevi ‘deney’in detaylarını soruyorum. Bu dönemde Instagram ya da Zoom’daki canlı müziklerin bazı açılardan kafasında tam olarak oturmadığını, biletli konser anlayışının yok olmaya başladığını fark ettiğini söylüyor. “Hep beraber zararı olmayacağına inandığımız bir şeyi deneyelim ve bu denemeden bir takım sonuçlar çıkarmaya bakalım dedim. Bu sonuç, myopenstage.com veya başka yollarla her alandan pek çok müzisyenin artık daha sık şekilde biletli konser yapmaya başlamaları. Çünkü bunu yapmak zorundayız” diyor. “Zorundayız derken bu süreç daha devam edecek diye mi yoksa bunun biletli tarafı da mutlaka olmalı diye mi?” diyorum. “İkisi de” diyor. “Bir kere bir daha hiç evden çıkmasaydık konserin yerine bir şey koymak gerekirdi. İkincisi, salgın bitse bile dijital dünyada performans meselesini bilabedel olmaktan kurtarmak gerekir diye düşünüyorum. Çünkü bu, müzisyenlerin temel olarak sahilde o ateşin etrafında gitar çalan çocuk ya da jukebox olmaları gibi bir anlayış” diyor.

Harun’un tweet’lerinde bahsettiği şeylerden biri, bu meselenin detaylarını anlatmanın sanatçı tarafındaki zorluğu. Yani ona göre müzisyenler bu işin ekonomik tarafını konuşmayı pek sevmiyorlar. Çünkü “sahnedeki insanın sahnede olabilmesini sağlayan süreçlerden bahsetmesi büyü bozan bir şey.” Bana göre de hem bu ‘renk vermeme’ durumu hem de sektörün içinde müzikten ziyade sahip olduğu ‘ultra lüks’ hayatı göze sokma çabasındaki bazı isimlerden ötürü dinleyici tüm müzisyenlerin ‘bir eli yağda bir eli balda’, ‘tuzu kuru’ insanlar olduğuna neredeyse emin (ki bu başka bir yazının konusu). Etkinlikleri bedelsiz sunmaya devam ettikçe de şöyle bir riskten bahsediyor Harun: “Müziğin ve tüm sahne sanatlarının sanki dünyevi dertleri, borcu, kirası, çoluğu çocuğu olmayan insanlarca icra edildiği gibi bir his yayılıyor toplumda. Bütün fikri emek alanları için geçerli olmak üzere, biraz ‘sahne önünde’, ‘ekranda’, ‘spot ışığı altında’ olmak derhal “Zaten maddi sorunu olamaz!” şeklinde bir izlenime yol açıyor. Bu tepeden tırnağa yanlış. Müzik ve eğlence endüstrisinin görünen kısmının çok büyük bölümü orta ya da alt düzeyde ve düzensiz gelir sahibi, tasarrufu yok ile çok az arasında değişen, kirada oturan insanlar. Görünmeyen kısmına ise hiç girmeyeyim” deyip, ne kadar süreceği belli olmayan bir dönemde tüm icracıların bir noktada emeklerinin çoğunu bedelsiz paylaşmanın sürdürülebilir olmadığını fark edeceğini vurguluyor.

Dünyanın bambaşka bir yöne gittiği, müzik sektöründeki kuralların birer birer değiştiği bir dönemde Harun Tekin, yeni bir konser modelinin ne kadar uygulanabilir olduğunu ölçecek. “Doğum günümü şarkı söyleyerek, hepimiz için alternatif bir yolu deneyerek ve birbirimizle uzaktan da olsa buluşarak kutlamak güzel olur diye düşündüm” diyen ünlü müzisyen kendisine etki eden, birer hediye gibi gördüğü şarkıları akustik gitarıyla çalarken bize düşen kanepemize yayılıp ona eşlik etmek olacak. Nice sağlıklı ve müzikli yıllara!

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.