Haftalık Bağımsız Gazete 20 Nisan 2018

Toplu taşımada turnike sistemi kalkıyor!

Akıllı ulaşım altyapı projesi ETS ile cep telefonları artık toplu taşımada bilet gibi kullanılabilecek. Proje 2018 yılı sonu itibariyle ilk olarak Kadıköy Ayrılık Çeşmesi durağında hayata geçecek

Toplu taşımada turnike sistemi kalkıyor!
Erhan DEMİRTAŞ

Elektronik Biletleme Sistemi Projesiyle, yolcular akıllı telefonlarını ulaşım kartı yerine kullanabilecek. Yüz tanıma sistemiyle yolcular otomatik olarak algılanacak. Prof Dr. İsmail Şahin, sistem sayesinde, turnikelerdeki tıkanıklığın  azaltılabileceğini ancak yüz tanıma sisteminin güvenlik sorunu yaratabileceğini söylüyor.

Toplu taşımada turnike sistemini ortadan kaldıracak Elektronik Biletleme Sistemi Projesi (ETS), Yıldız Teknopark Yerleşkesi’nde düzenlenen basın toplantısı ve pilot demo uygulaması ile kamuoyuna tanıtıldı. Projenin 2018 yılı sonu itibariyle pilot uygulama olarak Kadıköy Ayrılık Çeşmesi durağında hayata geçmesi hedefleniyor.

CEP TELEFONLARI ULAŞIM KARTI OLACAK

Avrupa Birliği’nden 4 milyon Avro (18 milyon TL) AR-GE desteği alan uluslararası akıllı ulaşım altyapı projesi ETS, Elektronet A.Ş.’nin konsorsiyum liderliğinde 5 ülkeden 8 firma tarafından ortaklaşa yürütülüyor. Elektronik Biletleme Sistemi (Electronic Ticketing System - ETS), otobüs, vapur, metrobüs gibi toplu taşıma araçlarına binerken kullanılan turnike sistemini ortadan kaldıracak. Yolcular ETS uygulamasını akıllı telefonlarına indirerek, ulaşım kartı yerine kullanabilecek, kontörleri bittiğinde ise yine cep telefonları üzerinden mobil uygulama aracılığı ile anında yükleme yapabilecek. Projenin teknik detaylarına göre, yolcular ulaşım kartlarını ya da cep telefonlarını turnikeye okutmak zorunda kalmayacak. Sistem geçiş yaparken yüz tanıma sistemiyle otomatik olarak kişileri algılayacak. Bu sistemle turnikelerin önünde oluşan kalabalığın en aza indirilmesi planlanıyor.

YÜZ TANIMA SİSTEMİ GELİYOR

ETS Projesi Basın Toplantısı’nda konuşan Elektronet A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Kaptana, pilot uygulamaya geçilmesinin önünde bir engel kalmadığını ifade ederek “2015 yılında başlayan ve 2018 yılı sonunda tamamlanacak projemizin geçiş kontrol, elektronik ücret tahsilat sistemi, yüz tanıma sistemi, büyük veri yönetimi gibi ana unsurları tamamlandı. Pilot uygulama İstanbul’da yapılacak ve başlangıç olarak Fransa, İsveç ve Romanya’da hayata geçmesi planlanıyor. Avrupa Birliği toplu taşıma standartları desteği alacak olan projemizin 2025 yılı sonuna kadar merkez Avrupa’nın tamamında uygulanabileceğini tahmin ediyoruz.” dedi.

“KAÇAK GECİŞLERE SON VERECEK”

Projenin çalışma prensibini anlatan Elektronet Proje Yönetim Ofisi’nden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Bengü Türk ise ETS’nin Avrupa ve Türkiye’de başlayan “kaçak geçişleri durdurmak üzere” kurulmuş bir sistem olduğunu söyledi. Yüz tanımlama sistemini Türkiye’ye getirmeyi hedeflediklerini ifade eden Türk, “Türkiye’de öngörülen kaçak geçiş oranı şu anda yüzde 30 ve bizim bunun azaltılması için bir takım hedeflerimiz var.” diye konuştu.

“TIKANIKLIK AZALTILABİLİR” 

Ulaştırma alanında çalışmalar yapan Prof. Dr. İsmail Şahin projeyi Gazete Kadıköy’e değerlendirdi. Sistem sayesinde, turnikelerdeki tıkanıklığın  azaltılabileceğini ifade eden Şahin, “Ücret ödeme sırasındaki zaman kayıplarının önlenmesi ve geçişlerin hızlandırılması, toplu taşımadaki verimlilik  ölçütlerinden biridir. Bu konuda yapılacak iyileştirmeler verimliliği arttırır. Toplu taşıma sistemlerinde günümüzde kullanılan temassız kartlı ödeme sistemlerine geçilmesinin iki temel amacı, sistemler arası ücret ödeme entegrasyonunu sağlamak ve ödeme hızını arttırmaktır. Geliştirilen yeni sistemin bu iki amacı sağlayacağı belirtiliyor.” değerlendirmesini yaptı.

“GÜVENLİK SORUNU ÇIKABİLİR”

Projenin,  tek kapıdan binilen klasik otobüs sistemlerinde de kullanılması halinde  ulaşımdaki verimlilik artışının daha fazla olacağını söyleyen Şahin, kaçak  geçişler konusuna da açıklık getirdi. Şahin, yüz tanıma sisteminin ne kadar başarılı olacağının uygulamada belli olacağını ifade ederek, “Yüz okuma (tanıma) özelliği, kaçak geçişlerin azaltılmasına kısmen yardımcı olabilir, ancak istasyon personelinin kaçak geçiş yapanların peşine düşmesi, uygulamada güvenlik dâhil çeşitli başka sorunlara yol açabilir.” dedi.

AB destekli projelerin sıkı bir değerlendirme sürecinden geçirildiğini söyleyen Şahin,  “Söz konusu projenin mali destek alabilmesi ve projenin yabancı ortaklarla gerçekleştirilmiş olması, yapılan çalışmanın niteliğine ilişkin olumlu göstergeler olarak kabul edilebilir.” şeklinde konuştu.

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.