Haftalık Bağımsız Gazete 28 Ekim 2020

“Cinsiyet eşitliğinde uygulamaya geçme zamanı”

‘Kadınlar İş Dünyasında Parladıkça Araştırması’nın sonuçlarına göre firmalar cinsiyet eşitliği ve çeşitlilik konusunda hem fikir; ancak uygulamada alınması gereken çok yol var…

“Cinsiyet eşitliğinde uygulamaya geçme zamanı”
Gökçe UYGUN

Küresel insan kaynakları ve yönetim danışmanlığı firması Mercer, firmaları ve liderleri cinsiyet eşitliliği konusunda gerçekçi olmak ve dünya genelinde eşit bir cinsiyet dengesi için farkındalık yaratmak amacıyla gerçekleştirdiği ‘Kadınlar İş Dünyasında Parladıkça Araştırması’nın sonuçlarını açıkladı.

Kadınların iş hayatında sürdürülebilir bir şekilde var olmaları ve yükselmelerini destekleyen gönüllü bir kuruluş olan Professional Women’s Network İstanbul’un stratejik ortak ve merkezi Kadıköy’de bulunan Türkiye İnsan Yönetimi Derneği’nin (PERYÖN) araştırma destekçisi olarak yer aldığı araştırma, kadın konusunda kurumsal alanda yapılan önemli çalışmalardan biri.

32’si çokuluslu 68 firmanın katıldığı ve 130 bin çalışanı kapsayan araştırmanın sonuçlarına göre Türkiye’de firmaların yüzde 94’ü çeşitlilik ve kapsayıcı iş ortamı uygulamalarının geliştirilmesine odaklandığını belirtiyor. Bu konuda dünya ortalaması yüzde 81 iken, Türkiye, farkındalık konusunda yüzde 94 ile daha ileri bir noktada olduğunun işaretini verse de firmaların yalnızca yüzde 34’ü belgelenmiş ve birden çok yıla yayılmış bir çeşitlilik ve kapsayıcı iş ortamı stratejisine sahip olduğunu söylüyor. Bu sonuçlar uygulama açısından şirketlerin daha alınacak epeyce yolu olduğuna dikkat çekiyor.

EŞİTLİK İÇİN ERKEKLERİN DESTEĞİ ÖNEMLİ

Araştırmanın sonuçları; erkeklerin çeşitlilik ve kapsayıcı iş ortamına desteklerinin yetersiz kaldığını gösteriyor. Türkiye’deki firmaların yüzde 41’i erkeklerin çeşitlilik ve kapsayıcı iş ortamı programlarına ve girişimlerine katıldığını ve rol üstlendiğini belirtiyor. Bu oran globalde ise yüzde 48. Cinsiyet eşitliğini sağlamak için erkeklerin desteğinin önemine dikkat çekilen araştırmada, hep birlikte söylemlerin ötesine geçerek aksiyon alınmasına ihtiyaç olduğu vurgulanıyor. Eşitlik ile ilgili düzenlenen etkinlik, konferans ve seminerlere katılanların çoğunun da hala kadın olduğu görülüyor.

ÜCRET EŞİTLİĞİNDE İLERLEME VAR

Dünyada ücret eşitliği konusunda tartışmalar alevlenirken, bu konuda aksiyon alan firmaların sayısı da hızla artıyor. ‘Kadınlar İş Dünyasında Parladıkça Araştırması’na göre; Türkiye’de firmaların yüzde 81’i ücret eşitliğinin ücret stratejilerinin bir parçası olduğunu söylüyor. Bu oran globalde yüzde 74. Türkiye’de firmaların yüzde 91’i yapılan katkıya göre adil ücret vermenin ücret eşitliği konusunun temeli olduğunu düşünüyor. Globalde ise bu oran yüzde 85 olarak belirtiliyor. En iyi yeteneği çekmek veya elde tutmak için ücret eşitliğini incelemeye odaklanan firmaların oranı Türkiye’de yüzde 80, globalde ise yüzde 68 olarak gözüküyor. Türkiye’deki firmaların yüzde 11, globaldeki firmaların yüzde 25’i ise ücret eşitliği konusunda yasal uyumluğun itici bir faktör olduğuna dikkat çekiyor.

YAN HAKLARDA KARNE ZAYIF

Yan haklar, kadınların iş performansında erkeklerden daha kritik bir yere sahip. Sağlık kadar finansal destekler de kadının iş yaşamında performansı ve yaşam kalitesi açısından önem taşıyor. ‘Kadınlar İş Dünyasında Parladıkça Araştırması’nın sonuçlarına göre; cinsiyet farkı özellikle finansal güvence söz konusu olduğunda öne çıkıyor. Bu durum tüm dünyada geçerli bir durum. Türkiye’deki firmaların sadece yüzde 11’i globaldeki yüzde 9’luk orana benzer şekilde cinsiyete göre finansal güvence durumunu izliyor. Firmaların yüzde 8’i ise cinsiyete göre yapılan tasarrufları, erteleme ve yatırım oranlarını izlediğini belirtiyor. Bu oran global ortalama ile aynı. Türkiye’deki firmaların sadece yüzde 5’i cinsiyete göre özelleştirilmiş emeklilik/tasarruf eğitimleri sunarken, sadece yüzde 38’i mevcut finansal kaynak ve araçların cinsiyete göre takibini yapıyor. Bu araçların daha yaygın kullanılması, kadın çalışanların finansal açıdan cesaret ve özgüvenlerinde büyük bir sıçrama sağlayabilir. Finansal olarak daha bilgili olan kadınların mevcut firmalarında kendilerini geliştirmeye çalışma olasılıkları daha yüksek. Para konusunda daha fazla stres yaşayan kadınlar, bu stresi yönetmek için sağlıksız veya hareketsiz bir hayata da daha fazla meyilli olduklarını bildiriyor ve bunun sonucunda sağlıklarını orta veya zayıf olarak derecelendirme olasılıkları daha yüksek oluyor. Firmalar, kadınların finansal streslerini azaltmalarına yardımcı olarak yalnızca verimliliği artırmakla kalmıyor, aynı zamanda sağlık sorunlarından doğan maliyetleri ve fiziksel hastalıklara dayalı iş devamsızlığını da azaltma şansı yakalıyor.

 “Eşitlik mücadelesinde, eşit fırsatlar

Yalnızca şirket içinde değil toplum genelinde daha da anlamlı ve sarsıcı değişiklikler yaratmak gerektiğine dikkat çeken Mercer Global Kariyer Bölümü Pazarlama Lideri Işıl Çayırlı Ketenci, “Artık Türkiye’de cinsiyet eşitliği konusunda gerçekçi olmanın zamanı geldi. Cinsiyet eşitliği konusunda farkındalık artmasına rağmen uygulamalarda gelişmesi gereken çok nokta var. Artık şirketler uygulamaya yönelik adım atmalı” dedi. PWN İstanbul Başkanı Aylin Satun Olsun, “Gerek küresel gerekse Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamak için önümüzde uzun bir mücadele süreci var. İlk araştırmadan bu yana geçen dört yıl içinde, ufak da olsa, STK’ların ve özel sektörün işbirliği ve çabalarının sonuç verdiğini görmek bizi mutlu etti. Bu sene araştırma sonuçlarını sunarken, ‘eşitlik için gerçekçi olmak lazım’ dedik. Eşitlik mücadelesinde, eşit fırsatlar için gerçekçi bir yaklaşımla, bireysel ve kurumsal mücadeleye devam diyoruz…” diye konuştu. PERYÖN  Yönetim Kurulu Başkanı Berna Öztınaz da  araştırma sonuçları incelendiğinde nispeten olumlu resimlerle karşılaştıklarını ve bunun da mutluluk verici olduğunu belirterek, “ Ancak bazı istatistikler olumlu çıksa da cinsiyet eşitliği, çeşitlilik ve kapsayıcılık konusunda yapılacak çok şey var. Türkiye’nin gerçeklerini bilerek ve globali göz önünde tutarak, tüm çabaları kolektif hale getirmemiz; cinsiyet eşitliği, çeşitlilik ve kapsayıcılık konularının herkesin meselesi olduğunu hiç unutmamamız gerekiyor” ifadesini kullandı.

Raporun tamamına şu linkten ulaşabilirsiniz: https://www.mercer.com.tr/rapor-makale-arastirma/kadinlar-is-dunyasinda-parladikca-2020-turkiye-raporu.html


İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.