Haftalık Bağımsız Gazete 24 Haziran 2018

Oyunun iyileştirici gücü

Oyun Terapisi çocukların psikolojik sorunların üstesinden gelmesinde sıklıkla kullanılan ve oldukça faydası görülen bir yöntem.

Oyunun iyileştirici gücü

Oyun Terapisi çocukların psikolojik sorunların üstesinden gelmesinde sıklıkla kullanılan ve oldukça faydası görülen bir yöntem. Yakın zamanda Türkiye’de de çok sayıda psikolog tarafından psikolojik destek ve tedavi sürecinde kullanıldığını görüyoruz. Biz de oyun terapisi konusunda aklınıza gelebilecekleri MEVA Psikolojik Danışmanlık ve Psikoterapi Merkezi uzmanlarından Klinik Psikolog Sergül Ogur’a sorduk.
 
-Oyun Terapisi Nedir?
Oyun Terapisinde yetişkin psikoterapilerinin çoğunun tersine duygularını daha rahat ifade edebilsinler diye çocukların doğal ifade aracı olan oyunu kullanırız. Yetişkinler çoğunlukla sözle problemlerini ifade edebilirken, çocuk problemin ne olduğunu nerden geldiğini bilmez ve nasıl yok edeceğini de bilmez, bu nedenle de sözle bunları halletmek imkânsızdır.
 
-Türkiye’de ne sıklıkla kullanılıyor?
Türkiye’de de uzun yıllardır uygulayan bazı uzmanlar var ama son yıllarda bu konuda eğitim almış uzmanların sayısı da arttıkça daha çok kullanılmaya başlandı. Uluslararası geçerliliği olan oyun terapisi sertifika programlarının eğitimcileri Türkiye’ye gelip Ruh Sağlığı alanından uzmanlara eğitim ve süpervizyonlar veriyorlar. Yakında dünya çapında geçerli uygulayıcı sertifikası olan onlarca oyun terapisti olacak ülkemizde.
 
-Oyun Terapilerinin farklı çeşitleri olduğundan bahsettiniz.
Evet, genelde ikiye ayırıyoruz yönlendirilmemiş ya da yapılandırılmamış dediğimiz oyun terapileri birinci grup; yapılandırılmış oyun terapileri ikinci grup. Yapılandırılmış olan oyun terapilerinde ne kadar çocuğun kendini ifade etmesi için bir alan tanınsa da, daha çok terapist tarafından yapılandırılmış oyunlar ve altta yatan amaçları olan metaforik hikayeler kullanılır. Daha çok 8 yaş üstü davranış problemleri ya da dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunda kullanılır. 3-11 yaş arasında yönlendirilmemiş oyun terapilerini kaygı bozukluğu, depresyon, okul fobisi, ayrılık kaygısı, davranış problemleri, agresyon, alt ıslatma gibi birçok problem alanı için kullanıyoruz. Aslında hemen hemen her probleme yönelik bir oyun terapisi çeşidi var. Otizm Spektrumundaki problemlerde ve reaktif bağlanma bozukluğunda da sıklıkla Gelişimsel Oyun Terapisi yani Dokunma Terapisi kullanıyoruz. Çocuğun erken dönemde oluşturması gereken ama tam gelişmemiş olan ilişkisel bağlar dokunsal oyunlarla geliştirilir. Terapist hangi yöntemi kullanacağını duruma göre kendi belirler.
 
-Yetişkinlerde nasıl uyguluyorsunuz oyun terapisini?
Dediğim gibi çok farklı oyun terapisi yöntemleri geliştirilmiş. Bunlardan bir tanesi kum tepsisi terapisi. 7-8 yaş üzerindeki herkese uygulanabiliyor. İki tane kum tepsisi, kum, su ve yüzlerce minyatürle uygulanıyor. Hayatta olabilecek her şeyin temsili olan minyatürler var, kişi bu semboller aracılığıyla kendini söze dökmeye gerek kalmadan özgürce kumda ifade edebiliyor. İyileşme tamamen bilinçdışı yani sözsüz olarak gerçekleşiyor bazen kişi nasıl olduğunu bile anlamadan problemlerini çözmüş olabiliyor.
Ayrıca aile sanat terapisi ya da aile kum tepsisi terapisi de yetişkinlerle de uygulanabilen yöntemler arasında: yine minyatürler, kuklalar, hikâyeler, sanat malzemeleri kullanılıyor fakat bu sefer tüm aile üyeleri birlikte katılıyor psikoterapiye.

-Peki size oyun terapisi için başvurmak isteyenler nasıl başvurabilirler?
Okuyucularımız oyun terapisi olsun, çocuk veya yetişkinlerde psikolojik danışma ve destek gerektiren diğer durumlarda olsun MEVA Psikolojik Danışmanlık ve Psikoterapi Merkezi’ni 0216 611 0 611 numaralı telefondan arayabilirler.

İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.