Haftalık Bağımsız Gazete 19 Kasım 2018

Meydan Daha Yeşil Olsun

İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Kadıköy Meydanı için uzun yıllar süren bekleyişten sonra nihayet bir proje hazırladı...

Meydan Daha Yeşil Olsun

İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Kadıköy Meydanı için uzun yıllar süren bekleyişten sonra nihayet bir proje hazırladı. Ancak proje yeşil alanların az olması nedeni ile eleştiriliyor. Kadıköy Belediye Başkanı Av. Selami Öztürk, proje kapsamında ‘fuar’ veya ‘geçici fuar alanı’ adı altında kapalı mekânların inşa edilmesi yönünde ciddi tereddütleri olduğunu, eğer tereddütleri gerçek olursa da plana itiraz edeceklerini söyledi.
 
Kadıköylülerin “düzenlensin” talebine rağmen yıllarca süren bekleyişten sonra İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından ancak bu yıl hazırlanan proje sayesinde kent yeni bir meydana kavuşacak.
Yapımı tamamlanan Kadıköy-Kartal metrosunun deneme seferleri devam ederken meydanlarda da yeni düzenlemelere gidiliyor. Tarihi Kadıköy Meydanı da metro ile birlikte sadece yaya trafiğine hizmet verecek.
Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılan basın açıklamasında; her ne kadar, “Bu Meydan İstanbul’a Yakışır” denilse de Kadıköy Belediye Başkanı Av. Selami Öztürk, yaptığı açıklamada; meydan projesiyle ilgili bazı tereddütleri olduğunu vurguladı.
Projeye; “Kadıköy Sahil Projesi” demenin daha doğru olacağını, çünkü sözkonusu alanın çok büyük bir meydan olmayıp, aslında dar ve kıyı boyunca uzanan bir sahil bandı olduğunu söyleyen Kadıköy Belediye Başkanı Av. Selami Öztürk, Kadıköy Meydan Projesi’nin Haydarpaşa ile beraber Büyükşehir Belediye Meclisi’ne sunulmuş durumda olduğunu belirtti ve projede bütünlük olması gerektiği mesajını verdi.
 
ALAN 4 YAPIDAN FAZLASINI KALDIRMAZ
 
Kadıköy Sahil Bandı Projesi, diğer bir adıyla İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin Kadıköy Meydan Projesi olarak ifade ettiği proje ile Kadıköy’ün, dolayısıyla İstanbul’un 60 bin metrekare yayalaştırılmış alana kavuşturulması hedefleniyor.
Proje ile Kadıköy Meydanı Kadıköy-Kartal Metrosu’nun işletmeye açılmasıyla birlikte meydan yayalaştırılacak. Rıhtım Caddesi, Haldun Taner Tiyatrosu’ndan itibaren araç trafiğine kapatılacak ve Kadıköy İstasyonu’nun bulunduğu bölge yayaların kullanımında olacak. Otobüs ve dolmuş durakları olarak kullanılan alanların da yayalaştırma bölgesine katılmasıyla birlikte Kadıköy 60 bin metrekare büyüklüğünde yaylaştırılmış bir meydana kavuşacak.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Raylı Sistemler Müdürlüğü’nün çalışmalarıyla meydanın yayalaştırılmasından sonra Kadıköy Metro İstasyonu’nu kullanan yolcular araç trafiğine maruz kalmadan deniz iskelelerine, dolmuş ve taksi duraklarına ve 760 araç kapasiteli otoparka rahatça erişebilecek. Otobüs durakları daha batıya doğru kaydırılarak rahat bir dolaşım sağlanacak.
Yayalaştırma projesine başlanmadan önce Albay Faik Sözdener Caddesi iki şerit gidiş, iki şerit geliş çalışacak şekilde yeniden düzenlenecek. Meydanın batı tarafında dolmuş ve taksiler için duraklar yapılacak. Ayrıca Albay Faik Sözdener Caddesi üzerinde ve Haldun Taner Tiyatrosu’nun önünde indi bindi cepleri yapılacak. 
Kadıköy Belediye Başkanı Av. Selami Öztürk’ün projenin yapılmasına itirazı yok. Öztürk’e göre proje doğru ancak yanlış olan, proje kapsamında fuar veya geçici fuar alanı adı altında, geçici de sayılsa sözkonusu alana kapalı mekânların yapılması.
Belediye Başkanı Öztürk’e göre, Kadıköy sahil bandında Beşiktaş, Eminönü Vapur İskeleleri, Kadıköy Tarihi Şehremaneti Binası ve eski Hal Binası dışında yapılaşmaya gidilmemesi gerekiyor. Hatta küçük yapılaşmaların da bölgeden kaldırılması yayalaştırma adına atılması gereken adımlardan olmalı.
Bölgede yapılaşmaya net bir şekilde karşı olduğunu ifade eden Başkan Öztürk, “Projeye, Kadıköy Sahil Projesi demek lazım. Dar ve kıyı boyunca uzanan bir sahil bandı. Kadıköy’e vapurla gelenlerin ilk ayak bastığı yer. Dolayısıyla ilk gezilen yer. Beşiktaş ve Eminönü vapur iskelelerinin binaları, eski hal binası, bir de içinde bulunduğumuz Tarihi Şehremaneti binası korunması gereken yerler. Bu yüzden bir yapılaşmaya burada gidilmemesi gerekir. Mevcut küçük yapılaşmalar da kaldırılmalı. Örneğin sahil bandında şu anda Büyükşehir Belediyesi’nin kurmuş olduğu 150’ye 300 metrekare kafeler var. Bu, işin doğrusu insanları son derece rahatsız ediyor. Dolayısıyla planın bu bölümüne askıya çıktığında itirazımız olacak. İtirazımız kabul edilirse problem yok. Kabul edilir diye düşünüyorum. Edilmese de haliyle bu bölümün iptali için dava açmayı düşünüyoruz” açıklamasında bulundu.
 
KAPALI ALAN OLMAMALI
 
Kadıköy Belediye Başkanı Av. Selami Öztürk
Kadıköy meydan projesi Haydarpaşa ile beraber Büyükşehir Belediye Meclisi’ne sunulmuş durumda. Daha doğrusu Kadıköy Meydan projesi demek de yanlış. Kadıköy Sahil Projesi demek lazım. Çünkü bizim burası çok büyük bir meydan değil. Dar ve kıyı boyunca giden bir bant aslına bakarsanız. Fakat bu bant önemli ölçüde Kadıköy’e gelenlerin ilk ayak bastığı ve sonucu itibariyle kentin ilk gezilen yerlerinden bir tanesi. Burada üç-dört binanın konumu çok önemli. Beşiktaş ve Eminönü vapur iskelelerinin binaları, eski hal binası, bir de içinde bulunduğumuz Tarihi Şehremaneti binasıdır. Başka da korunması gereken bina yoktur bu alan içerisinde. Dolayısıyla bir yapılaşmaya da burada gidilmemesi gerekir. Hatta mevcut küçük yapılaşmaların da kaldırılması lazım. Yapılan düzenleme, aslına bakarsanız doğru bir proje. Fakat bu arada bizi ciddi tereddüde sevk eden bir olay, bu bant üzerindeki yeşil alan üzerine fuar veya geçici fuar alanı adı altında geçici de sayılsa kapalı mekânların yapılmamalı. Bunun kötü örnekleri var. Örneğin sahil bandında şu anda Büyükşehir Belediyesi’nin kurmuş olduğu 150’ye 300 metrekare büyüklükte kafeler var. Bu insanları işin doğrusu son derece rahatsız ediyor.
Dolayısıyla bu planın bu bölümüne askıya çıktığında itirazımız olacak. İtirazımız kabul edilirse problem yok. Kabul edilir diye düşünüyorum. Edilmese de haliyle bu bölümün iptali için dava açmayı düşünüyoruz.”
 
 
MEYDAN VE METRO AYNI ZAMANDA TAMAMLANACAK MI?
 
Kadıköy-Kartal metro hattının test sürüşü devam ediyor. Sistemin 9 şiddetindeki bir depreme dayanıklı olarak tasarlandığı ve hattın günde 1.5 milyon yolcu taşıyabileceği öngörülüyor. Metro, hattı 29 dakika gibi kısa bir sürede tamamlayacak. Kartal’dan, Ayrılıkçeşme İstasyonu’na gelen vatandaşlar Marmaray ile Avrupa yakasındaki diğer istasyonlara geçebilecek. Kadıköy’den deniz ulaşımıyla da İstanbul’un istenilen noktasına ulaşılabilecek. 1,6 milyar dolara malolan Kadıköy-Kartal metro hattın toplam uzunluğu 22 kilometre. Hat Pendik-Kaynarca’ya kadar 4,5 kilometre daha  uzatılacak. 16 istasyon bulunan hatta 2012 Şubat ayında, yolcu taşınmaya başlanacak. Metroda, 4’lü tren dizisinde toplam 1084 yolcu, 8’li tren dizisinde toplam 2 bin 168 yolcu taşınabilecek.
Kadıköy-Kartal metro hattını yanı sıra Marmaray, Yenikapı-Hacıosman, Otogar-Bağcılar-İkitelli hatlarının da yapımının tamamlanmasıyla Kartal’dan en uzak istasyon olan Olimpiyat Stadı’na 89 dakikada gidilebilecek.
 
Mustafa SÜRMELİ
 

İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.