Haftalık Bağımsız Gazete 22 Şubat 2019

Metro geliyor, minibüs gidiyor!

Anadolu yakasının ilk metrosu Kadıköy-Kartal, 17 Ağustos'ta ‘nihayet’ açılıyor.

Metro geliyor, minibüs gidiyor!

 
Anadolu yakasının ilk metrosu Kadıköy-Kartal, 17 Ağustos'ta ‘nihayet’ açılıyor. Yapımı 7 yıl süren, açılışı sürekli ertelenen metro hizmete girdiğinde iki ilçe arası 29 dakika olacak! Öte yandan Kadıköy-Kartal'ın açılmasıyla birlikte minibüsler de revize edilecek. Bu hattaki minibüsler ana akslara aralardan yolcu taşıyacak hale getirilecek.
 
Gökçe UYGUN
 
İstanbul'un ulaşım sorunlarının çözülmesine yönelik projeler kapsamında inşa edilen Kadıköy-Kartal Metrosu açılışa gün sayıyor. Yoğun araç trafiğine sahip olan Kadıköy-Kartal arasındaki D–100 karayolunun yükünü azaltmak, bu aksta hızlı ve kitlesel yolcu taşınmasını sağlamak ve iki kıta arasında ulaşımı hızlandırmak amacıyla projelendirilen hat, 17 Ağustos Cuma günü 15.30'da Kadıköy Meydanı'nda Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın katılacağı bir törenle hizmete girecek.
Temeli Başbakan Erdoğan, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Topbaş, İETT Genel Müdürü Dr. Muammer Kantarcı tarafından 29 Ocak 2005'te atılan hattın, 2008 yılında tamamlanması hedefleniyordu. Ancak ertelene ertelene 2012 yılında dek uzandı. İBB Başkanı Topbaş'ın verdiği bilgilere göre hatta günde 1-1,5 milyon yolcuyu taşınacak. 3 milyar TL’ye malolan hat ile Kartal ile Kadıköy arası 29 dakikaya inecek.
Topbaş, “Bu metro Cumhuriyet tarihinin en büyük metrosu olacak. 2016′da İstanbul’daki ulaşım ağları büyük oranda tamamlanmış olacak. Ulaşım sorunu büyük oranda çözülmüş olacak. 2004′de raylı sistem kullanan yolcu sayısı 400 bin civarındaydı. Şu anda 1 milyon 370 bin kişi raylı sistemleri kullanıyor. 2014′te bu rakam 4 milyon 950 bin kişiye çıkacak. 2016′da ise 7 milyon kişi bu sistemleri kullanacak. Şehir metrolaşmış olacak” dedi.
 
‘4 KEZ NİYE ERTELENDİ?’
 
Metro hattının açılışının sürekli ertelenmesi eleştirilere nedne oluyordu. CHP İtanbul Milletvekili Kadir Gökmen Öğüt, yaklaşık 2 ay önce konuyu TBMM'nde gündeme getirmişti. Öğüt,
İçişleri Bakanı İdris Naim Şahin’in yanıtlaması istemiyle Meclis'e sunduğu soru önergesi şöyle:
“Hattın temeli 2005 yılı ocak ayında Kadıköy’de atılmış, 2007'de açılacağı sözü verilmiş ancak açılışı 29 Ekim 2011, 31 Aralık 2011, Şubat 2012 ve Mayıs 2012 olmak üzere 4 kez ertelenmiştir. İBB yetkilileri son olarak temmuz aynı işaret etmişlerdir.
Bu doğrultuda,
1-Projenin daha önce belirtilen tarihlerde açılması neden ertelenmiştir? Aradan geçen bunca yıl içinde neden açıklanan tarihlerde hedef tutturulamamıştır; gecikmenin sebepleri nelerdir?
2-Projenin ne zaman tamamlanması ve kullanıma açılması öngörülmektedir?
3-Metro hattı için öngörülen toplam maliyet nedir; şu ana kadar ne kadar harcama yapılmıştır?
4-İBB’ye bağlı 3 metro projesi, Bakanlar Kurulu kararı ile Aralık 2010'da Ulaştırma Bakanlığı’na devredilmiştir. Kadıköy-Kartal metro hattının da bakanlığa devri gündemde midir?”
 
DENERKEN KAZA OLMUŞTU!
 Kadıköy-Kartal metrosunda 2 Ağustos gecesi yapılan deneme seferinde kaza meydana gelmişti. İddialara göre deneme seferi yapan metro treni Kartal istasyonundan arkada bir vagon bırakarak hareket etti. Aynı tren Kartal'a geri döndüğünde hareket etmeden önce arkada bıraktığı vagona çarptı. Kazada maddi hasar meydana geldiği öğrenildi. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı’ndan yapılan açıklamada ise şöyle denilmişti: “İnşaatı rekor sürede tamamlanarak kısa süre sonra hizmete alınacak olan Kadıköy-Kartal Metrosu'nda iki vagonun çarpışmasıyla hasarlı kaza meydana geldi. Kadıköy-Kartal Metrosu için çalışma takvimi çerçevesinde getirilen ve henüz deneme seferlerine dahil edilmeyen iki tren park alanında çarpıştı. Kaza deneme sürüşü yapılan sinyalsiz bölgede meydana geldi. Kazanın deneme çalışmaları ve yolcu güvenliği ile ilgili herhangi bir sorun bulunmamaktadır. Deneme işletmesi ve yolculu işletme, sinyalli olarak yapıldığından benzeri kazaların Metro işletmeye açıldıktan sonra meydana gelme ihtimali bulunmuyor. Deneme seferleri sinyalli olarak çalışan trenlerle başarılı ve güvenli olarak sürdürülmektedir.”
Kartal Metro İnşaatı nedeniyle bir de göçük yaşanmıştı. Haziran 2010'da meydana gelen olayda, D-100 karayolu (E-5) Bostancı köprüsü altında 7 metre derinliğinde, 3 metre genişliğinde çukur oluşmuştu. Otomobili ile oluşan çukura düşen Ulvi Onurlu, “Çok hızlı değildim. Ne olduğunu anlamadım. Önümde bir çukur oluştu. Ben de kaçamadım. Ölebilirdik” dedi. Metro çalışmasında görev yapan bir yetkili, kazılar yapılmadan önce önlemlerin alındığını belirterek, “Ama bu beklenmedik bir çökme oldu. Sabaha kadar çukuru betonla dolduracağız” açıklamasını yapmışlardı.
 
‘ANA YOLDA MİNÜBÜS OLMAYACAK’
 Kadıköy-Kartal metrosunun hizmete girmesiyle birlikte, bu hatta çalışan minibüsleri de yeni düzenleme bekliyor. İBB Başkanı Kadir Topbaş, konu hakkında şu bilgileri verdi: “Ulaşımdaki yeniliklerden bir tanesi de ana arterlerdeki minibüslerin kaldırılması olacak. Ulaşımı daha kaliteli, daha doğru ve daha düzenli hale getireceğiz. Minibüsler ya otobüse dönüşecek ya da vatandaşların tercih edeceği, özürlülerin de binebileceği şekilde kaliteli, konforlu ve klimalı hale getirilecek. İstediğimiz şartlara getirilen minibüslerle yan mahallelerden metrolara ve metrobüse yolcu taşınacak. Faaliyetlerini sürdürecek minibüs esnafı da kapasitesinden fazla yolcu taşımayacak. Artık karikatürize olmuş minibüs dönemi geride kalacak.”
 
METRO TAMAM DA, VAPUR YETECEK Mİ?
 Gemi İnşaatı ve Makinaları Yüksek Mühendisi Tansel Timur, bloguna yazdığı “Kadıköy-Kartal Metrosu'nun Akla Getirdikleri...” başlıklı yazıyla, eleştirisini şöyle ifade ediyor:
“Kadıköy-Kartal Metrosu, ilk seferine başlayacak. İBB'den yapılan açıklamaya göre '8 vagondan oluşan metro trenleri her 2,5 dakikada bir aynı yöne doğru hareket edecekler ve sistem, yoğun saatte bir saat içerisinde aynı yöne 70.000 yolcu taşıyabilecek'.
(...) Bayramdan sonra her iş günü sabahı 70.000’e yakın kişiyi 1 saat içinde Kadıköy İskelesi’nin önüne yığacak yeni bir ulaşım sistemi bekliyor bizi. Kadıköy’den sabahları 2-3 saat boyunca en az 2 dakikada bir gemi kaldırmayı gerektirecek bu yolcu potansiyelini hesaplayan, planlayan, hazırlık yapan var mı? Dahası-deniz yolu ile geçiş için de gerekli planlama ve hazırlıkları yapmak koşuluyla-birazcık gayret gösterip metroyu 2 ay önce devreye almayı becerebilseydik de İstanbullu’nun 2 aydır çektiği şu köprü trafiği işkencesini bir nebze de olsa hafifletseydik kötü mü olurdu?”
  
KARTAL-OLİMPİYAT STADI 89 DAKİKA
 Marmaray 2013 sonu itibariyle tamamlandığında Kartal’dan gelen yolcu, Yenikapı’ya, oradan Taksim’e, oradan da havaalanına ulaşabilecek. Marmaray hattına Ayrılıkçeşme istasyonunda entegre olacak olan hat, 4.5 kilometre daha uzatılarak Pendik-Kaynarca’ya kadar ulaştırılacak. Bu hattın da devreye girmesiyle toplam harcama 3 milyar 225 milyon lirayı bulacak. Metro hattı, Marmaray, Yenikapı- Hacıosman, Otogar-Bağcılar-İkitelli hatları gibi yapımı devam eden diğer hatlar tamamlandığında yolculuk süresini kısaltması bekleniyor. Kartal’dan metroya binen bir yolcu için yolculuk süreleri; Kadıköy 29 dakika, Üsküdar 35 dakika, Yenikapı 47 dakika, Taksim 55 dakika, Otogar 66 dakika, Hacıosman 79 dakika, havalimanı 79 dakika, Olimpiyat Stadı 89 dakika olacak.
  
SÜRÜCÜSÜZ METRO!
 Araçlar, sürücüsüz kullanım özelliğine uygun olarak imal edildi. Bu sayede geceleri parklanma, tamir-bakım atölyesine intikal gibi operasyonlar, merkezdeki bir operatör vasıtasıyla yapılacak. Hat üstünde bulunan 16 adet istasyon ise şöyle:
Kadıköy, Ayrılıkçeşme, Acıbadem, Ünalan, Göztepe, Yenisahra, Kozyatağı, Bostancı, Küçükyalı, Maltepe, Huzurevi, Gülsuyu, Esenkent, Hastane/Adliye, Soğanlık, Kartal.
 
Aktarma İstasyonları:
·       Kadıköy İstasyonu – Şehir Hatları ve İDO Hattı
·       Kadıköy İstasyonu – Moda Nostaljik Tramvay Hattı
·       Ayrılık Çeşme – Marmaray Hattı
·       Ünalan İstasyonu – Metrobüs Hattı
 
Erişim Bilgileri:
- Toplam 52 Giriş
- 264 Adet yürüyen merdiven
- 70 Adet Asansör
- 315 Adet Turnike (29 Engelli)
 
 

İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.