Haftalık Bağımsız Gazete 19 Eylül 2019

Kiralar yükseldi dükkânlar kapanıyor

Bağdat Caddesi’nde talep edilen kira bedellerinin artması sebebiyle onlarca mağaza şubelerini kapattı

Kiralar yükseldi dükkânlar kapanıyor

Bağdat Caddesi’nde talep edilen kira bedellerinin artması sebebiyle onlarca mağaza şubelerini kapattı. Mağazalarını kapatmaya hazırlanan işletme sahipleri son yıllarda satışların düştüğünü söylerken, gayrimenkul danışmanı Mustafa Baygan, “Kentsel dönüşüm çalışmalarının ve Marmaray metro entegrasyonunun tamamlanmasıyla Bağdat Caddesi eski günlerine dönecek” diyor

Erhan DEMİRTAŞ

Sadece Kadıköy’ün değil İstanbul’un da en işlek, en popüler caddelerinden biri olan Bağdat Caddesi yüksek kira ücretleri nedeniyle eski görüntüsünden uzaklaşıyor. Bağdat Caddesi’nde yürütülen kentsel yenilenme ile birlikte eski binalar yıkılıp yerine yeni yapılar inşa ediliyor. Ama bu durum kira ücretlerine de yansıyor. Bağdat Caddesi’nde son bir yılda 60’a yakın ünlü mağaza şubelerini kapattı. Michael Kors, Burger King, Zara, Benetton, Topshop, Teknosa, Divarese… bunlardan sadece birkaçı. Suadiye’den Göztepe’ye kadar devam eden güzergâhta irili ufaklı birçok dükkân da kapısına kilit vurmuş durumda. Dükkânını henüz kapatmayan dükkân sahipler ise raflardaki ürünlerin tükenmesini bekliyor. Yaklaşık 30 dükkânın camında “Kiralık” yazılı ilanları görmeniz mümkün.
 
SATIŞ YOK KİRA YÜKSEK
Bağdat Caddesi’ndeki şubesini kapatacak başka bir ünlü marka da Diesel. Ekonomik belirsizliklerin artması ve 15 Temmuz darbe girişimi sebebiyle caddedeki müşteri yoğunluğunun düştüğünü ifade eden Diesel mağaza müdürü Sercan Ilıcalı, kiraların yükselmesinin kentsel dönüşümden kaynaklandığını söyledi. Kira ücretlerinin son 6 yıl içinde yükseldiğini ifade eden Ilıcalı, “Bu mağaza 15 yıldır burada ve kirası 40 bin lira. Ama biz eski kiracı olduğumuz için piyasaya göre daha uygun. Başka yerde dükkân kiralamaya kalksak 150 bin lirayı gözden çıkarmamız gerekecek. Cadde’de eskisi gibi iş olmuyor. Yani satış olmazsa kirayı karşılamak mümkün değil” diye konuştu.
Son iki yıldır Bağdat Caddesi’nde kentsel dönüşümden kaynaklı ses, gürültü ve tozun artmasından şikâyetçi olan Ilıcalı’ya göre müşterilerin çoğu bu sebeple Cadde’de alışveriş yapmayı tercih etmiyor. “Bu durum bizi olumsuz yönde etkiledi. Geçtiğimiz yıl yaptığımız satışların ancak yarısını yapabiliyoruz. İnsanlar toz, toprak var diye büyük alışveriş merkezlerine gitmeyi tercih ediyor” diyen Ilıcalı, ilerleyen günlerde birçok mağazanın kapısına kilit vuracağını da ekledi.

“İŞSİZ SAYISI ARTACAK”
Kiraların artması nedeniyle dükkânını kapatacak başka bir mağaza sahibi ise Mert İrdem. Birkaç yıl önce Bağdat Caddesi’nde kiralık dükkân bulmanın mümkün olmadığını belirten İrdem, mülk sahiplerinin kira artışlarındaki aşırı talepleri nedeniyle birçok işletmenin caddeyi terk ettiğini söyledi. “Süreç böyle devam ederse birçok kişi de işsiz kalacak” uyarısında bulunan İrdem, “Burayı kapatmak istemiyoruz ama cadde üstünde en kötü dükkânın kirası 120 bin lira. Yüksek satışlar da yapamıyoruz. Satış olmazsa dükkân sahipleri kiraları ödeyemez” dedi.

“KAFE SAYISI ARTTI”
Osmanbey Faruk ayakkabı mağazasının işletmecisi Ali Kemal de önümüzdeki günlerde mağazasını kapatacaklar arasında yer alıyor. Bağdat Caddesi’nde 10 yıldır esnaflık yaptığını söyleyen Kemal, mağazadaki ürünlerin tükenmesinin ardından kapıya kilit vuracağını belirtti. Kemal, Göztepe’ de boş bir dükkân gördüm, kirasını sordum 60 bin liraymış. Bunları kim ödeyebilir? Bence kimse ödeyemez. Yani burada iş yapanlar sadece kafeler. Bu kafelerin sayısı da biz gidince çoğalacak. Bu defa onlar da iş yapamayacak” diye konuştu.

 “AVM’YE GİDİYORLAR”
İşlerin durgunluğundan ve yüksek kira ücretlerinden şikâyetçi olan başka bir esnaf da Silver Gümüş’ün sahibi Ümit Yaşar Erişkin. Büyük firmaların bu süreçten zarar görmeyeceğini savunan Erişkin’e göre orta ve küçük işletmeler ilerleyen günlerde Bağdat Caddesi’ni terk edecek. “20 yıl öncesini mumla arıyoruz” diyen Erişkin, “Her semtte en az iki tane AVM var. Yine zincir mağazalar yarattılar. Vatandaşlar da güvenli, sessiz diyerek alışveriş merkezlerine gitmeyi tercih ediyor. Ama bu kriz oraları da vuracak. Cadde’ye gelenlerin sayısı düştü. Zaten gelenler de bir şeyler almak için değil, gezmek için geliyor. Umarım bu durumdan çok fazla zarar görmeden çıkarız” dedi.

“KENTSEL DÖNÜŞÜM ETKİLEDİ”
Peki, 2012 yılında dünyanın en iyi dördüncü alışveriş caddesi seçilen Bağdat Caddesi, “Dört yıl içinde nasıl bu duruma geldi?”
Bu soruyu uzun yıllardır Cadde’de hizmet veren Era Gayrimenkul Türkiye Koordinatörü Mustafa Baygan’a sorduk. “Bağdat Caddesi’nde son dönemde gerçekleştirilen kentsel dönüşüm nedeniyle bölgenin olumsuz etkilendiğini ifade eden Baygan, “İzinli saatlerin dışında aktif şekilde çalışan, trafik kurallarına uymayan makineler, ulaşım sıkıntıları, park yeri bulunmaması gibi nedenlerle insan yoğunluğu alışveriş merkezlerine kayıyor” dedi.
Bağdat Caddesi sakinlerinin kentsel dönüşüm nedeniyle artan kiralardan oldukça mutsuz olduğunu vurgulayan Baygan, “Özellikle son iki yılda Cadde’de yer alan dükkân kiralarının artışı da bölgenin olumsuz etkilenmesinin nedenlerinden. Bölgede kira fiyatları AVM kiralarının neredeyse üç katı. Bu yüzden yoğunluğa sebep veren büyük tekstil markaları Cadde’den çekiliyor. 2015’in ikinci yarısıyla başlayan ve 2016 ilk çeyreğinde belirginleşen kriz ortamıyla ve aşırı düşen taleplerle satışlar da düştü. Bağdat Caddesi’nde boş kalan dükkân sayısı oldukça arttı” bilgisini paylaştı.
“Bir tekstil markasının bölgede aylık 100 bin dolara kiraladığı mağazada ortalama 1 milyon dolar ciro yapması gerekiyor ki, kar edebilsin. Ancak bu da şu an için oldukça zor” sözleriyle olumsuz tabloyu açıklayan Baygan, “2015 sonu 2016 yılı başı itibariyle Cadde’de kapanan mağazalar arasında Armani, GAP, Bershka, Aldo, Top Shop, Divarese, So Chic, Zara, La senza, Muji gibi büyük markalar bulunuyor. Bağdat Caddesi’nde boş kalan dükkanların artmasıyla mağazalarda 40- 45 bin lira olan kira bedelleri düşürüldüğü halde caddede fiyat skalası oturmadı. Bu durum dolara endeksli kiralar ve mülk sahiplerinin değişmez tavrı ile bir süre daha devam edecek gibi görünüyor” diye konuştu.

“ESKİ GÜNLERİNE KAVUŞACAK”
Türkiye pazarına yeni giren yabancı markaların ilk olarak Bağdat Caddesi’nde şube açtığını söyleyen Baygan, Çünkü İstanbul’da İstiklal Caddesi, Nişantaşı ve Bağdat Caddesi prestij ve alışveriş tercihi sıralamasında ilk sıralarda yer alıyor. Cadde’de mağaza açmak aynı zamanda marka için ciddi bir pazarlama yatırımı olarak görülüyor” değerlendirmesinde bulundu. Baygan, kentsel dönüşüm çalışmalarının bitmesi, eski yapıların yenilenmesi ve Marmaray metro entegrasyonunun tamamlanması ile Bağdat Caddesi’nin eski günlerine döneceğini söyledi.

İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.