Haftalık Bağımsız Gazete 24 Ekim 2018

Kadıköy'den Hurrem Sultan geçti...

Osmanlı’nın derin ve hazin öyküsü, tarihin tozlu satır aralarından lirik bale adımlarına dönüştü ve Kadıköy'de seyirci karşısına çıktı...

Kadıköy'den Hurrem Sultan geçti...

Osmanlı’nın derin ve hazin öyküsü, tarihin tozlu satır aralarından lirik bale adımlarına dönüştü ve Kadıköy'de seyirci karşısına çıktı...

Son günlerde televizyondaki “Muhteşem Yüzyıl” dizisiyle, yıllar sonra popüler olan Hürrem Sultan, bu kez bale sahnesinden seyirciye merhaba dedi. İstanbul Devlet Opera ve Balesi'nin Mart ayında sahneye koyduğu “Hurrem Sultan” balesinin prömiyeri, 17 Mart Cumartesi akşamı Kadıköy Belediyesi Süreyya Operası'nda yapıldı.
Oytun Turfanda’nın 10. ölüm yıldönümü anısına seyirciyle buluşan temsilin öncesinde, Kadıköy Süreyya Sahnesi Fuayesi’nde Turfanda ile ilgili bir fotoğraf sergisi de düzenlendi. Eseri izlemeye gelenler arasında, Muhteşem Yüzyıl'da Hürrem'i canlandıran oyuncu Meryem Uzerli, komedyen Ata Demirer ile sevgilisi oyuncu Özge Borak'ın bulunduğu ünlü simalar da vardı. İlk defa 1977’de Oytun Turfanda’nın koreografisi ve Nevit Kodallı’nın bestesiyle Ankara Devlet Balesi tarafından sergilenen Hurrem Sultan balesi, 35 yıl aradan sonra Deniz Olgay Yamanus ve Oktay Keresteci’nin sahnelemesi ile İstanbul seyircisinin karşısına çıkmış oldu. Kanuni Sultan Süleyman’ın Hurrem Sultan’a duyduğu aşkı konu alan bale, öz oğullarını iktidara getirmek isteyen Hurrem’in, yanlış bir kararla kendi oğlunu öldürtmesine yol açtığı Süleyman ile olan hikâyesini dramatik bir şekilde gözler önüne seriyor. Sultan Süleyman'ın tahta geçişi, Hurrem Sultan'lı yeni dönem, Sultan Süleyman oğlu Mustafa'yı öldürtmesi gibi süreçlerin anlatıldığı eserdeki folklorik öğeler, dönemin ruhunun yansıtılmasını sağlıyor. Hurrem Sultan ile Sultan Sülayman'ı sadece tarih kitaplarından ya da televizyon dizisinden hatırlayan herkese, bu iki önemli tarihi figürü bir de bale sahnesinde izlemelerini salık veriyoruz...
 
KOSTÜMLERE ÖZEL ÖNEM VERİLDİ
Deniz Olgay Yamanus, eseri daha önceleri sahnelediği için her şeyi ile hafızasında olduğunu belirterek, “İlk sahnelediğimde Hurrem ile ilgili kitaplar okumuştum. Birkaç kez Topkapı Müzesi’ne gitmiştim oradaki yaşamı içselleştirebilmek için. Oytun Turfanda’nın özelliklerinden biri de klasik formun içine halk dansları adımlarını ustalıkla yerleştirmesidir. Bu eserin ‘Osmanlı Halkı’ sahnesinde bu özelliğini çok net bir şekilde göreceksiniz. Eser, Turfanda’ya ait olduğundan mümkün olduğu kadar aslına sadık kaldık. Ancak, dansçının kapasitesine göre gerekirse ufak değişiklikler yapıyoruz” diyor. En büyük değişimin kostümde olduğunu vurgulayan Yamanus, “Baleye daha uygun hale getirdik. Bugüne kadar Hurrem Sultan’ı değişik şehirlerde sahneledim ve hepsinde de dekor, oynanan sahnelerin ölçülerine ve kreatörlerine göre yeniden şekillendi. Önemli olan dönemin kokusunu, tadını verebilmek. Ama saray yine saray, harem yine harem... Dekor çalışmasını fazla renk kullanmadan sade bir şekilde yaptık. Kostümler çok renkli olacağından, dekorla kostümün birbirini gölgelememesi gerekiyordu. Küçük sahnede en önemli gördüğüm ve dikkat edilmesi gereken yönüdür bu eserin. Saray, harem, savaş alanı (çadır), halk sahnesi ağırlıklı olarak değişecek sahneler arasında” diye konuşuyor.
 
Hurrem kadrosu
-Koreografi: Oytun Turfanda
-Müzik: Nevit Kodallı
-Orkestra şefi: Murat Kodallı
-Sahneye koyan: Deniz Olgay Yamanus ve Oktay Keresteci
-Dekor: Efter Tunç
-Kostüm: Serdar Başbuğ
-Işık: Metin Koçtürk
-Dansçılar: Deniz Zirek/İlke Kodal (Hurrem Sultan)
-Selim Borak/Melih Mertel (Süleyman)
-Tülay Yalçınkaya/Ebru Atay (Gülbahar)
-Mehmet Arkan/Deniz Özaydın (Mustafa)
Hurrem Sultan balesini, 30 ve 31 Mart tarihlerinde Kadıköy Süreyya Opera Sahnesi’nde izleyebilirsiniz. Bilet satış için : 0 216 346 15 31 – 120/121 www.dobgm.gov.tr
·       Eserin koreografı Oytun Turfanda’nın özel isteği üzerine ‘Hurrem’, ‘ü’ yerine ‘u’ ile yazılmaktadır.
 
Gökçe UYGUN

İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.