Haftalık Bağımsız Gazete 23 Haziran 2018

HAYDARPAŞA PROJESİNE KADIKÖY BELEDİYESİ'NDEN RED!

Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü’nün Tarihi Haydarpaşa Gar Binasının restorasyonuyla ilgili ruhsat başvurusu Kadıköy Belediyesi tarafından reddedildi.

HAYDARPAŞA PROJESİNE KADIKÖY BELEDİYESİ'NDEN RED!

Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü’nün Tarihi Haydarpaşa Gar Binasının restorasyonuyla ilgili ruhsat başvurusu Kadıköy Belediyesi tarafından reddedildi.Bir basın toplantısıyla red gerekçesini açıklayan Kadıköy Belediye Başkanı Aykurt Nuhoğlu, “Yasal olarak plan süreçleri tamamlanmayan ve eski eser binaya ilave yapılaşma getiren restorasyon projesine onay vermemiz mümkün değildir” dedi.
 
Semra ÇELEBİ
Kadıköy Belediye Başkanı Aykurt Nuhoğlu, Anıtlar Kurulu tarafından onaylanan Haydarpaşa Tren Garı’nın restorasyon projesine, “özgün binanın yapısını bozacağı” gerekçesiyle yapı ruhsatı vermeyeceklerini açıkladı. Projenin orijinal yapıya uygun olmadığını söyleyen Başkan Nuhoğlu, garın çatısına kafeterya yapılarak asansör eklemesinin getirileceğini belirtti ve “Biz projeyi bu haliyle kabul edemeyiz. Orijinal yapısına uygun bir proje sunulursa onaylarız” dedi.
Bir basın toplantısı düzenleyen Nuhoğlu, ortada yeni bir projenin olmadığını belirterek Kadıköy Belediyesi’ne sadece Haydarpaşa Garı için bir başvuru yapıldığını hatırlattı ve bugüne kadar gelinen süreçle ilgili bilgi verdi.
Haydarpaşa garı ve çevresinin özelleştirme kapsamına alındığını ve imara açılarak rant alanın dönüştürülmek istendiğini söyleyen Nuhoğlu, 2012’de yapılan planlamada sadece Haydarpaşa Gar binasının değil çevresindeki yaklaşık 1 milyon metrekarelik araziyle ilgili  “Kültürel Tesis, Turizm ve Konaklama Alanı” ifadesinin kullanıldığını belirterek “Yani Haydarpaşa Garı’nın otele dönüştürüleceği kayıtlara geçmiştir” dedi.
 
KADIKÖYLÜLERLE İTİRAZ ETMİŞTİK
Bu plana Haydarpaşa Dayanışması ve binlerce Kadıköylüyle birlikte itiraz ettiklerini belirten Nuhoğlu, açılan davaların da sürdüğünü ifade etti. Gar ve çevresiyle ilgili taleplerini şöyle sıraladı: “Haydarpaşa, asli işlevi olan İstanbul kentinin tren garı olarak kullanılmalıdır. Çevresindeki alanlar da sermayeye ve ticarete peşkeş çekilmemeli, halkın doğrudan kullanımına yönelik, İstanbul'un ihtiyaç duyduğu, toplumun beklentilerine dönük yeşil ve sosyal alanlar olarak kullanılmalıdır. Zira endüstriyel bir miras olan Haydarpaşa Garı, kent siluetinin kuvvetli bir imgesel değeri niteliğindedir. Tarihi Bağdat Demiryolu'nun başlangıç noktası olan Gar, kent belleğine katkı sağlayacak ve sürekli canlı tutacak biçimde korunmalıdır.”   

 

GARIN İŞLEVİNİN KORUNMASI SEVİNDİRİCİ
Kadıköy Belediye Başkanı Aykurt Nuhoğlu, verilen mücadele ve adalet arayışı sonucunda Haydarpaşa Garı’nın gar işlevinin korunması konusunda önemli bir aşamaya gelindiğini söyledi. Nuhoğlu “TCDD tarafından belediyemize yapılan 14 Ağustos tarihli başvuru ile 5 no’lu Koruma Kurulu tarafından onaylanan röleve çalışmalarına başlanması için imar durumu talebinde bulunulmuştur. Başvuru sonucu ve basına yansıyan haberler, Haydarpaşa Garı’nın tarihi misyonuna yeniden geri döneceğini, hızlı tren istasyonu olarak kullanılacağını göstermektedir. Haydarpaşa Garı’nın aradan geçen neredeyse 5 yıldan sonra yeniden tarihi işlevine uygun biçimde kullanılması kararı sevindiricidir. ‘Haydarpaşa Garı Gardır Gar kalacak’ diyenler kazanmış, özelleştirme politikalarıyla tarihi garın peşkeş çekilemeyeceği anlaşılmıştır. Bu karar bizim açımızdan hukukun, çağdaş ve katılımcı belediyeciliğin zaferidir.” dedi.

 

“RESTORASYONU BİZ DE İSTİYORUZ”
Söz konusu düzenlemeyle binanın yüksekliği ve kapladığı alanda ciddi değişiklikler yapılacağını belirten Aykurt Nuhoğlu, Haydarpaşa Gar binasının çatısında orjinalinde olmayan kafeterya işlevinin konduğunu ve bu nedenle de yeni asansör ilavesinin getirildiğini vurguladı. Nuhoğlu, “Bu nedenle yasal olarak plan süreçleri tamamlanmayan ve eski eser binaya ilave yapılaşma getiren bir restorasyon projesine onay vermemiz mümkün değildir. Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü’nün Haydarpaşa Gar Binasının rölöve, restitüsyon, restorasyonu ile ilgili ruhsat başvurusu belediyemiz tarafından red edilmiştir.” dedi. Nuhoğlu, tarihi gar binasının restorasyonuna itirazları olmadığını da vurgulayarak “Orijinal haline sadık bir restorasyon projesi önümüze gelirse elbette onaylarız” şeklinde konuştu.

 

“PROJE ŞARTLARINA UYULMUYOR”
Açılan itiraz davaları devam ettiği için 1/5000’lik planların çıktığını ama 1/1000’lik planların yapılamadığını belirten Nuhoğlu, “Projenin uygulanabilmesi için 1/1000’lik planların yapılması gerekiyor, proje notunda da bu şart belirtiliyor. Ayrıca bu notlara göre Haydarpaşa ve çevresiyle ilgili yapılacak restorasyon için yarışma açılması ve mimarlardan proje alınması gerekiyordu ama bu da yapılmadı. Zaten bu şartlarda onaylamamız doğru olmaz” dedi.

 

“HAYDARPAŞA TÜRKİYE’NİN HAFIZASI”
Kendilerine Haydarpaşa Port Projesi’yle ilgili hiçbir açıklama yapılmadığını ve fikir sorulmadığını söyleyen Nuhoğlu “Burada yaşayan bizleriz ama bizim fikrimiz sorulmuyor. Neden böyle büyük bir proje hazırlanırken yerel yönetimlere, bu ilçede yaşayanlara fikri sorulmuyor?” diye sordu.
“Haydarpaşa sadece Kadıköy’ün Üsküdar’ın değil Türkiye’nin hafızası” diyen Başkan Nuhoğlu, bu özelliğinin korunarak, müze fonksiyonuyla ve gar işleviyle yeniden hayata döndürülmesini istedi.  Nuhoğlu “Haydarpaşa ve çevresiyle ilgili proje halkla paylaşıldığı, halk yararına yapıldığı müddetçe bizim için bir sorun yok” dedi.

 

“TARİHİ İSTASYONLAR KORUNMALI”
Bir soru üzerine Kadıköy Belediyesi’nin dijital ortamda açtığı imza kampanyasında Tarihi İstasyonların korunmasıyla ilgili 30 bine yakın imza toplandığını hatırlatan Nuhoğlu, özellikle Göztepe ve Kızıltoprak istasyonlarının tarihi özelliği olduğunu ve kentin kimliği olduğunu belirtti. Büyükşehir Belediyesi tarafından bu istasyonların kültür varlığı olarak korunacaklarına dair şifaen açıklama yapıldığını belirten Nuhoğlu, bu konunun da takipçisi olacaklarını ifade etti.

 

BELEDİYE NEDEN ONAY VERMEDİ?
Başkan Nuhoğlu, Haydarpaşa Gar Binası ile ilgili yapılan restorasyon projesine Kadıköy Belediyesi olarak neden onay vermediklerinin ayrıntılarını şöyle açıkladı:
“Çatı Arası döşemesinin çelik sistemle yükseltilerek gabarinin (binanın yüksekliği)  değiştirildiği ve çatıya gelen yük sebebiyle statik sistemin yeniden hesaplanması gerektiği, daha önce fonksiyonu olmayan çatı arasına; sergi salonu, kafeterya, konferans salonu fonksiyonu verilerek statik yük hesabının değiştirildiği, yangın merdiveninin çatıya çıkarılarak bu alanda döşemenin kesildiği, yeni asansör ilavesi yapılarak döşemelerin her katta açılarak statik sistemin bu bölümde değiştirildiği, iç avluda şeffaf asansör ve bağlantı köprüsü ile çatı arasına kadar yeni ilave yapılaşma olduğu,  avlunun üzerini tamamen kapatan bir çatı örtüsü ile binanın bu cephesinde, görünüşün tamamen değiştirildiği, bu örtünün çözümü itibariyle yeni bir yapılaşma içerdiği ve statik sistem çözümü gerektirdiği görülmektedir.”

 

“FİİLİ BİR DURUM BEKLEMİYORUZ”
Kadıköy Belediye Başkanı Aykurt Nuhoğlu, bir gazetecinin, yapı ruhsatına onay vermedikleri halde fiili olarak restorasyona başlanması durumunda tepkilerinin ne olacağı yönündeki soruya ise şöyle yanıt verdi: “Dozerin altına kendimi atmam ancak bu ülkede bir Gezi süreci yaşandı. Milyonlarca insan kentine sahip çıkmaya başladı. Gezi direnişine katılanların yüzde 14’ü Kadıköylüydü, bunların büyük çoğunluğu da kadınlar ve gençlerdi.  Kadınlar ve gençler bizim yanımızda olduğu sürece fiili bir durum yaratamazlar. Bunu göze alacaklarını sanmıyorum.

İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.