Haftalık Bağımsız Gazete 26 Nisan 2018

Haydarpaşa projesi YENİDEN

Haydarpaşa Tren Garı'nın restorasyon projesi onaylandı. Anıtlar Kurulu'ndan geçen projeye göre, Haydarpaşa, Hızlı Tren Garı olarak kullanılacak; yangında kül olan çatı katı ise kullanıma açılıyor.

Haydarpaşa projesi YENİDEN

Haydarpaşa Tren Garı'nın restorasyon projesi onaylandı. Anıtlar Kurulu'ndan geçen projeye göre, Haydarpaşa, Hızlı Tren Garı olarak kullanılacak; yangında kül olan çatı katı ise kullanıma açılıyor.
 
Haydarpaşa Gar Binası'nın restorasyon projesi Anıtlar Kurulu tarafından onaylandı. Yeni Şafak gazetesinin haberine göre, restorasyon ihalesi yapıldı ve sözleşme gereği yer teslimi yapıldı. Çalışmaların başlaması için Kadıköy Belediyesi tarafından verilecek ruhsat bekleniyor.
Restorasyon projesine göre Haydarpaşa Garı, Yüksek Hızlı Tren Garı olacak. Dört yıl önce çıkan yangında kül olan çatı katı restore edilerek müze, sergi alanı, kütüphane, toplantı ve konferans salonu yapılması planlanıyor. Ayrıca sergi alanı, konferans salonu, kafeteryanın yanı sıra danışma, ofisler, arşiv, ve tuvalet yapılması öngörülüyor. Bina içindeki mevcut asansör yenilenecek, uzun kolda yeni bir asansör yapılacak. Mevcut ısıtma sistemi yerine fan-coil sistemi kurulacak. Eksik veya hasarlı bezemeler tamamlanacak, temizlenecek. Tavan ve duvar sıva ve boyaları yenilenecek. Ahşap elemanların bakım onarımları yapılacak. Dış cephelerde kirlenmiş, yosunlanmış bölümlerin uygun yöntemlerle temizliği yapılacak. Eksilen, yok olan, kırılan taşlar tedarik edilecek ve onarılacak.
12 milyon 473 bin liraya ihale edilen projenin öngörülen bitirme süresi 500 gün.
 
GEÇMİŞTE NE OLMUŞTU?
Kamuoyundaki tüm tepkilere karşı Haydarpaşa Port projesinin hayata geçirileceği, Eylül 2012 tarihinde açıklanmıştı. 
“Haydarpaşa Garı ve Liman Dönüşüm Projesi” için nihai düzenleme kararı, İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi’nden 2012 yılı Eylül ayında geçmişti. Mecliste, 1/5000 ölçekli Haydarpaşa Garı ile Kadıköy Meydanı ve Çevresi Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı teklifi oylamaya sunulmuş, teklif, CHP’nin ret oyu vermesine karşın AKP'li meclis üyelerinin oylarıyla kabul edilmişti. Alınan kararla, 2007 yılında yapılan protokolle ilk adımı atılan ”Haydarpaşa Port” projesinin 2009’da başlanan planlama çalışmalarıyla ilgili düzenlemeler için gerekli onay verilmişti. Böylece plan düzenlemesi tamamlanan projenin ihale ve uygulama çalışmalarına start verilmiş, projenin hayata geçmesi için önünde engel kalmamıştı. Yapılacak ihalenin ardından Haydarpaşa Port projesinde ilk kazmanın vurulacağı açıklanmıştı.
İBB'de kabul edilen plana göre; Harem Otogarı'ndan, Kadıköy Moda'ya kadar 1 milyon 300 bin metrekarelik alanı kapsayan projede, Haydarpaşa'ya uluslararası turistik gezilerin yapıldığı kruvaziyer liman yapılması planlanıyordu; bu alan halka kapatılacaktı. “Ticaret ve turizm” merkezi yapılmak istenen bölgede, kültür, turizm alanları, dört adet dini tesis, konaklama tesisleri gibi yapılar inşa edilecekti. Kamuoyuna yapılan açıklamalara göre, Haydarpaşa ile Harem bölgesini turizme ve ticarete açacak olan Haydarpaşaport projesi, yeni koruma imar planı gereğince, TCDD mülkiyetinde bulunan ve Üsküdar'a dek uzanan yeşil alanı “turizm ve ticaret alanı” kapsamına alarak büyük oranda kamuya kapatacaktı. Haydarpaşaport projesi kapsamında kruvaziyer yat limanı, oteller, yat kulüpleri, kongre salonları, iş merkezleri, rezidanslar ve AVM'ler yer alıyordu. Alandaki TCDD lojmanları dâhil olmak üzere mevcut TCDD yapıları, TMO binaları, silolar ve TCDD manevra alanı ise yıkılacaktı.
Ancak o günden bugüne kadar geçen süre içinde Haydarpaşa’da herhangi bir çalışma başlamadı. Fakat bu arada Garda tren seferleri tamamen durduruldu. İstanbul-Ankara arasındaki Yüksek Hızlı Tren Projesi nedeniyle yapılacak çalışmalar kapsamında Haydarpaşa 31 Ocak 2012'de anahat trenlerine, Haydarpaşa-Pendik banliyö trenlerine de 19 Haziran 2013'ten itibaren de kapanmış durumda.
 
HAYDARPAŞA DAYANIŞIYOR!
Çok sayıda dernek, STK ve siyasi partiden oluşan Haydarpaşa Dayanışması ise projeye “kamu yararı taşımadığı, şehircilik ilkelerine ve koruma hukukuna aykırı” olduğu gerekçeleriyle karşı çıkıyor. Dayanışma üyeleri uzun bir süredir her Pazar günü ve her Perşembe akşamı garda buluşarak, Haydarpaşa Tren İstasyonu ve çevresinin ranta kurban gitmemesi ve garın endüstriyel işlevinin devam etmesi amacıyla “Haydarpaşa nöbeti'”ne devam ediyor.  Haydarpaşa sevdalıları, gara ilişkin tüm projelerin iptalini ve Haydarpaşa'nın gar işlevini sürdürmesini istiyor. 
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.