Haftalık Bağımsız Gazete 17 Kasım 2018

Bilmediğimiz İETT…

İstanbul toplu taşıma sisteminin belkemiği İETT otobüslerini ne kadar tanıyorsunuz?

Bilmediğimiz İETT…

İstanbul toplu taşıma sisteminin belkemiği İETT otobüslerini ne kadar
tanıyorsunuz? Kurumun internet sitesinde, otobüslerin geçmişi ve
bugününe dair ilginç bilgiler yer alıyor. İşte, bundan tam 145 yıl
önce Dersaadet Tramvay Şirketi’nin kurulması ve Tünel Tesisleri’nin
inşasıyla başlayan İstanbul kent içiulaşımına dair o bilgilerden
bazıları:

-İETT'nin hizmetleri 1869 yılında Tophane-Ortaköy hattında atlı tramvaylarla başladı.
-İlk işletme yılında 430 at kullanılarak 4,5 milyon yolculuk karşılığında 53.000 Lira gelir elde edildi.
-1945 yılında Yedikule ve Kurbağalıdere havagazı fabrikaları ile bu fabrikaların beslediği İstanbul ve Anadolu havagazı dağıtım sistemleri İETT’ye devredildi.
-Karaköy-Beyoğlu arasında çalışan Tarihi Tünel, Londra'dan sonra dünyanın en eski ikinci metrosu olma özelliğini taşıyor. Tünel, bir yılda 64 bin 800 seferle 37 bin 066 kilometre kat ederek 4.5-5 milyon yolcu taşıyor.
-Anadolu yakasında çalıştırılan otobüsler, 17 Ekim 1946'da Ankara Belediyesi otobüs deposunda çıkan yangında yanan araçların yerine Ankara'ya gönderildi.
-Deneysel psikolojinin çalışma koşullarına uygulanması olarak tanımlanan Türkiye'nin ilk Psikoteknik Laboratuvarı 1951 yılında İETT bünyesinde, Dr. Abbas Erdoğan Noyan tarafından kuruldu.
-İlk Troleybüs hattı, 1961 yılında Topkapı-Eminönü arasında inşa edildi.
-Otobüslerde cam kumbaraya geçilmesiyle, arka kapının yanında oturan biletçiler 1970'lerin sonunda tarihe karıştı.
-1982 yılına kadar İstanbul'un elektrik üretim ve dağıtım işini üstlenen İETT'nin ismindeki 'E' harfi 'Elektrik' kelimesini temsil ediyor.
-İETT otobüslerinde 2004 yılı sonu itibariyle sigortalı yolculuk (otobüste seyahat eden yolcular sürücüsüyle birlikte ferdi kaza sigortası ile sigortalanıyor) dönemi başladı.
-İETT otobüsleri, dünyanın çevresini her gün en az 13.5 defa dolaşacak mesafeyi kat ediyor.
-İETT otobüsleri, ilk ve son duraklar arasında bir ayda yaklaşık 5 milyon defa gidip geliyor.
-İETT otobüsleriyle bir günde yaklaşık 2 milyon, bir yılda yaklaşık 730 milyon yolculuk yapılıyor.
-Yaşar Kemal, Tuncel Kurtiz, Sadi Hoşses, Necdet Mahfi Ayral, Memduh Ün, Hıfzı Topuz, Rasih Nuri İleri, Peride Celal gibi birçok ünlü sima bir zamanlar İETT'de çalıştı.

İETT'NİN SEMBOLÜ TOSUN…


İETT'nin sembolü, ilk Türk troleybüsü Tosun, 45 yıl aradan sonra İETT'li ustaların elinde yeniden hayat bularak, bu yılın Mart ayında İstanbul'da seferlere başladı. İETT’li ustalarca 1968 yılında üretilen ve yuvarlak hatları nedeniyle ‘Tosun’ adı verilen ilk Türk troleybüsü, İETT’li 6 işçi ve bir mühendis tarafından, İkitelli garajında tamamen orijinaline sadık kalınarak yeniden üretildi. 87 numaralı Edirnekapı-Taksim hattında seferlerine başlayan ve ilk etapta günde iki kez hizmet veren Tosun’un sefer sayıları ilerleyen aylarda biraz daha sıklaştırılacak.




İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.