Haftalık Bağımsız Gazete 19 Kasım 2018

ARTURO Uİ'NİN 'ZAMANSIZ' YOLSUZLUĞU

Bakanların, Yüce divanda yargılandıkları ‘sevgi’ dilendikleri şu günlerde, bir kez daha hatırlamak ve anlamak için eşsiz bir seçenek Arturo Ui!

ARTURO Uİ'NİN 'ZAMANSIZ' YOLSUZLUĞU

Bakanların, Yüce divanda yargılandıkları ‘sevgi’ dilendikleri şu günlerde, bir kez daha hatırlamak ve anlamak için eşsiz bir seçenek Arturo Ui!
 
“Kişilerin yoktur bir önemi, çerçevedir var eden o dönemi. Siz de görün resmi değil onu içine alan çerçeveyi.” Böyle diyor Bertolt Brecht o ünlü oyununun giriş bölümünde. Sonrasındaysa bizi yıllar öncesinden bir yolsuzluk ve rüşvet skandalının ortasına bırakıveriyor. ‘Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı’nı izlerken bu sözün önemi daha çok anlaşılıyor. Ustanın 1941’de yazdığı öykünün günümüz Türkiyesi’nde yaşananlarla paralelliği, gerçekten de kişilerin değil çerçevenin böyle dönemleri var ettiğini bir kez daha gösteriyor.
Tiyatroadam yorumuyla bu sezon yeniden sahnelenen Arturo Ui, izleyiciyi kendi içinde bir hesaplaşmayla ve içinde yaşadığı düzeni sorgulamayla baş başa bırakıyor. Oyundan çıkarken “Nasıl olur da yıllar içinde hiçbir şey değişmez? Nasıl olur da iktidar ve sermaye sahipleri hep aynı yollarla yüklerini tutarlar da biz halk kitleleri bunlara gözlerimizi yumarız?” soruları izleyiciyi uzun bir muhasebeye mahkûm ediyor. Ancak oyun bunu o kadar keyifli anlatıyor ki, sonrasında değil belki ama izlerken eğlenmeyi garantiliyor!
 
SİSTEM VE TOPLUM ELEŞTİRİSİ
Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı, kendi çıkarları doğrultusunda güçlünün yanında yer alanların çoğunlukta olduğu bir topluma eleştiriler yöneltiyor. Oyun aynı zamanda günübirlik çıkarlar adına iktidar ve sermaye sahiplerinin yasaları çiğneyerek işbirliği yaptığında ortaya çıkabilecek baskı rejimine de göndermede bulunuyor.
Brecht’in savaş döneminde yazdığı ve anti-faşist bir oyun olan “Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı”nı seyirciyle buluşturan Tiyatroadam, oyuna farklı bir yön de veriyor; Hitler’in iktidara yürüyüş öyküsü ve ünlü Chicagolu gangster Al Capone’un öyküsünü birleştirerek bir nevi günümüz eleştirisini geçmiş üzerinden yapıyor.
 
EPİK TİYATROYA SAYGI DURUŞU
Epik Tiyatro’nun özüne uygun, çağdaş bir yorumla Ümit Aydoğdu tarafından sahneye konan ve Yücel Erten’in çevirisiyle dilimizle buluşan “Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı”nda: Aşkın Şenol, Ayça Koyunoğlu, Berk Yaygın, Çetin Kaya, Deniz Özmen, Fatih Koyunoğlu, Gökhan Azlağ ve Neslihan Arslan oynuyor. Oyuncuların yaklaşık otuz altı farklı kişiyi dönüşümlü bir şekilde oynadığı “Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı”nda, müzikler de yine oyuncular tarafından, akapella (insan sesiyle) yapılıyor. Oyunun müzik direktörlüğü Oktay Köseoğlu’na, ışık tasarımı Yüksel Aymaz’a, dekor ve kostüm tasarımı ise Barış Dinçel’e ait.
Bireye, varlığını tehdit ederek, yaşamını daraltan yapıyı değiştirme fikri sunan, cesaretlendiren ve egemen sistemlerin iç yüzünü görünür kılan “Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı”, 31 Ocak Cumartesi 20.30’da Kozzy Kozayatağı Alışveriş ve Kültür Merkezi’nde izlenebilir. Bilet Fiyatı: Tam 35.00 Öğrenci 25.00
Adres: Kozyatağı Kültür Merkezi Bayar Cad. Buket Sok. 20/1, Kozyatağı/ 0216 658 0014

İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.