Haftalık Bağımsız Gazete 25 Nisan 2019

79 yıl sonra Vecihi 15 yapıldı

Ülkemizin ilk sivil havacılık şirketini kuran Vecihi Hürkuş’un 1933’te yaptığı Vecihi 15 adlı pervaneli uçak birebir ölçülerde yeniden imal edildi.

79 yıl sonra Vecihi 15 yapıldı

 
Ülkemizin ilk sivil havacılık şirketini kuran Vecihi Hürkuş’un 1933’te yaptığı Vecihi 15 adlı pervaneli uçak birebir ölçülerde yeniden imal edildi. Haziran ayında imal edilen ilk yerli Türk uçağına Vecihi isminin verilmesinin ardından Vecihi Hürkuş Müzesi Derneği’nin girişimleriyle 2 ayda tamamlanan Vecihi 15, Airex 2012 Fuarı’nda sergileniyor.
Ulusal kurtuluş savaşımızın ilk keşif uçuşlarını yapan, ilk sivil uçağımızı bir mobilya atölyesinde imal eden, hayatının yaklaşık 30.000 saatini havada geçiren ve ilk Türk havayolu şirketini kuran Vecihi Hürkuş’un ismi Başbakan Erdoğan’ın da katıldığı bir törenle ilk yerli yapım uçağımıza verilmişti. Kendini gökyüzüne ve Türk uçaklarını uçuracak milli havacılarımızı yetiştirmeye adayan Vecihi Hürkuş’un 1933’te ahşap ve bezden yaptığı uçağı yeniden imal edildi. Vecihi Hürkuş Müzesi Derneği’nin girişimleri ve TAİ’nin maddi desteğiyle İstanbul’da ki bir mobilya atölyesinde yapılan Vecihi 15 yaklaşık 50 günde tamamlandı. Vecihi Hürkuş’un Kadıköy-Kalamış’ta ki atölyesinde yaptığı Vecihi 15’in bire bir kopyasına uçmasını sağlayacak motor takılmadı. Fakat pervanesini döndürmesi için iki akü monte edilen Vecihi Hürkuş’un kanat açıklığı 10,5 metre olurken uzunluğu 7,10 metre. Vecihi Hürkuş’un 1933’te imal ederken kullandığı malzemelere sadık kalınırken gövdesi için yine ahşap kullanıldı. Kanatları için ise bez kullanılırken ustalar uçağın havadaki ve park halindeki fotoğraflarından faydalandı. Uçağın planını da inceleyen ustalar mümkün olduğunca 1933’te ki modele benzetmeye çalıştı. Pervanesi içinde 1933’te olduğu gibi ceviz ve ıhlamur ağaçları kullanılırken sadece tekerleklerinde küçük bir fark oluştu. 1933’te 70 cm’lik lastik kullanılırken tüm İstanbul aranmasına rağmen 68 cm’lik lastikler bulunarak takıldı.
 
Gerçek Vecihi’yi tanıyor musun?
AIREX 2012 Fuarının hemen girişinde sergilenen Vecihi 15 modern hava araçlarını görmeye gelenlerin ilk karşılaştığı uçak oluyor. Havacılık ve uçak sanayinde hizmet veren 106 firmanın katıldığı fuarın ilgi odağı olan Vecihi 15 fuar boyunca görülebilecek. Vecihi Hürkuş Müzesi Derneği Başkanı Bahadır Gürer, “ Vecihi bey hayatını Türk sivil havacılığına adamıştı. Hürkuş’un yaptığı tüm uçakların kopyalarını imal ederek bir müzede sergilemek ve topluma anlatmak istiyoruz” dedi.
Öte yandan Vechi 15’le birlikte Ertem Eğilmez’in yönettiği Gülen Gözler adlı filmde Şener şen’in canlandırdığı karakterle Vecihi Hürkuş’un topluma yanlış tanıtıldığı anlatılıyor. İnatçı aşık rolündeki pilotun hafızalara kazındığını ama Vecihi Hürkuş’un yaptığı işlerin hiç bilinmediğini söyleyen dernek uçağın önüne “Gerçek Vecihi’yi tanıyor musun? Tabelası da astı.
 
 

İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.